bazarnews

کد خبر: ۸۰۵۲۴
تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۹ - ۰۸:۱۴
در گفتگو با بازارنیوز مطرح شد؛
دبیر کل انجمن اقتصاددانان ایران گفت: مسئولین به جای این شلوغ‌کاری‌ها برای تصویب یا رد لایحه، باید مشخص کنند که این بودجه چه تاثیری بر پایه پولی، نقدینگی، رشد اقتصادی و تورم دارد.

مولوی: مجلس به جای انتقاد، مسیر علمی برای بودجه مشخص کند/هشدار افزایش سرسام‌آور نقدینگی با بودجه ۱۴۰۰

گروه اقتصاد کلان بازارنیوز- بهزاد قبادی؛ پیمان مولوی، دبیر کل انجمن اقتصاددانان ایران، در گفتگو با بازارنیوز ،چند عامل را به عنوان عواملی  که در فرآیند بودجه بسیار تاثیر گذارند، نام برد و اظهار کرد: یکی از این عوامل که خیلی در سال ۹۹ تاثیر گذار بود، رشد نقدینگی است. علیرغم تمام پست‌های اینستاگرامی رییس کل بانک مرکزی که از اول سال مبتنی بر کنترل نقدینگی و پایه پولی، شاهد رکوردشکنی نقدینگی و پایه پولی در اقتصاد چهل سال گذشته ایران بودیم.

وی افزود: بر اساس رشد نقدینگی در مهرماه، نقدینگی هر هفته «یک درصد» و پایه پولی هر هفته «۰.۵۵» درصد رشد را نشان می‌دهد. اگر نتوانیم این روند را متوقف و کاهشی کنیم، در مرداد سال آینده با رویکرد خوشبینانه، بین ۳۰۰۰ هزار تا ۳۱۰۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی در اقتصاد ایران ایجاد می‌شود.

مولوی خاطرنشان ساخت: ایجاد نقدینگی هم از سه محل بیشتر نیست. وام گرفتن دولت از بانک مرکزی، استقراض بانک‌ها از بانک مرکزی و دارایی‌های خارجی بانک مرکزی که دولت دلار را به او داده و ریال دریافت می‌کند، عوامل ایجاد نقدینگی هستند. یک یا ترکیب این ها، بر شدت و ضعف رشد نقدینگی تاثیر می‌گذارند.

* تاثیر لایحه بودجه 1400 بر ارقام و ارکان کلان اقتصاد ایران چقدر است؟

دبیرکل انجمن اقتصاددانان ایران، از مغفول بودن تاثیر بودجه ۱۴۰۰ همانند بودجه سال‌های گذشته بر ارکان و ارقام کلان اقتصاد ایران، سخن گفت و تصریح کرد: مسئولین به جای این شلوغ‌کاری‌ها برای تصویب یا رد لایحه، باید مشخص کنند که این بودجه چه تاثیری بر پایه پولی، نقدینگی، رشد اقتصادی و تورم دارد. خوب است که ما از رئیس کل بانک مرکزی بخواهیم نظر خود را به صورت اعداد شفاف اعلام کند و هر ماه نسبت به هدف‌گیری که کرده، گزارش فنی بدهد؛ نه به صورت انشایی که در پست‌های اینستاگرامی او می‌بینیم. انتظار می‌رود یک نهاد فنی به موضع‌گیری در مرود لایحه بودجه و تاثیر آن بر ارقام کلان اقتصاد کشور بپردازد.

وی افزود: از سازمان برنامه و بودجه هم انتظار می‌رود بر اساس رویکرد‌های نوین که در دنیا مورد استفاده قرار می‌گیرد، بودجه را به سمت بودجه‌بندی مبتنی بر DLT و بلاکچین ببرد. در حوزه سیاست‌گذاری هم سازمان برنامه کار حسابداری انجام می‌دهد، اما واقعیت امر این است که بحث ما بر سر حسابداری بودجه نیست، بحث این است که این درآمد‌ها و هزینه‌هایی که در بودجه دیده می‌شود، خیلی سیال است و این سیال بودن هرینه‌ها درآینده مشکل ساز خواهد بود.


*بهره‌وری مالی نباشد، با مشکل مواجه خواهیم بود

مولوی با بیان این نکته که اقتصاد ایران تا زمانی که بهره‌وری مالی نداشته باشد، با مشکل مواجه خواهد بود، به بازارنیوز گفت: بهره‌وری به این معنی که باید محل تخصیص و بازده اعداد در بودجه مشخص باشد.  در کشوری که پایه مالیاتی بالا می‌رود، چه خدمات ویژه‌ای قرار است داده شود یا این که  قرار است خدمات محدود‌تر هم شوند. ریسک‌های خیلی زیادی وجود دارد که بر اقتصاد تاثیر گذاشته و حالا تصور کنید با این وضع، مالیات بیشتری هم می‌خواهیم دریافت کنیم؛ بنابراین یک از هم گسیختگی در بودجه و اقتصاد ایران بوده و برای ۱۴۰۰ هم خواهیم داشت.


*مجلس به جای انتقاد، مسیر علمی مشخص کند

این اقتصاددان در واکنش به مصاحبه حاجی بابایی، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس پیرامون کسری ۵۹۰ هزار میلیاردی لایحه بودجه ۱۴۰۰، اظهار کرد: حاجی بابایی سال‌ها در مجلس بوده و نمی‌تواند مثل ما منتقد باشد. نمایندگان به جای انتقاد کردن، بهتر است رویکرد خود را به سمت رویکرد علمی و مشخص ببرند؛ در غیر این صورت، اگر مجلس هم بخواهد مثل کارشناسان انتقاد کند، کار پیش نمی‌رود. وظیفه مجلس برنامه‌ریزی مدون برای جهت‌گیری اقتصاد است. ما نمی‌دانیم مجلس، چه برنامه‌ای برای اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۴ دارد.

وی در پایان به بازارنیوز گفت: اقتصاد ایران نیازمند رشد مثبت هشت درصدی به مدت ۶ سال مداوم، برای رسیدن به قدرت خرید و درآمد سرانه ایرانیان در سال ۱۳۹۱ است. این یعنی یک مسئولیت خیلی زیاد که با محکوم کردن ایجاد نمی‌شود، بلکه با برنامه ریزی و تسهیل تجارت به وجود می‌آید. مسئولین باید دیدگاه‌ها را به هم نزدیک و عملیاتی کنند که متاسفانه شاهد چنین چیزی نیستیم.
 
پایان پیام//
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: