bazarnews

کد خبر: ۸۰۵۵۴
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۸
رشد قابل توجه پول نسبت به شبه پول باعث شده تا سهم پول از نقدینگی در شهریورماه ۱۳۹۹ به ۲۱ درصد برسد که پس از سال ۱۳۹۱ این بالاترین سهم پول از نقدینگی است.

تورم همین طور رشد پیدا می کند و به نظر نمی رسد هدف تورمی بانک مرکزی (22 تا 24 درصد برای سال 99) تحقق پیدا کند. حالا مرکز پژوهش های مجلس در گزارشی به تحلیل تورم در سه ماهه تابستان امسال پرداخته است.
به گزارش برنا به نقل از اتاق بازرگانی، طبق این گزارش، شاخص قیمت مصرف کننده با 14.07 درصد افزایش در پایان تابستان 1399 نسبت به پایان بهار، بالاترین نرخ رشد شاخص قیمت مصرف کننده در طول چهارفصل گذشته را ثبت کرد.
همچنین از بین گروه های کالایی، گروه «حمل ونقل» که خودرو نیز در این گروه قرار دارد، بیشترین رشد را داشته است. دخانیات، مبلمان و لوازم خانگی و تفریح و فرهنگ نیز رشدی بالاتر از شاخص کل را تجربه کرده اند. در طبقه بندی دیگری از شاخص کل نیز، شاخص کالاهای بادوام با 34.39 درصد رشد، در رتبه اول قرار دارد که عمدتاً ناشی از رشد نرخ ارز و همچنین تمایل به نگهداری کالای بادوام به جای پول نقد است.
شاخص اجاره بها یکی از اجزای مهم شاخص قیمت مصرف کننده است که به علت سهم بالای آن در هزینه های خانوار، تغییرات آن تأثیر بسزایی در رفاه خانوار دارد. شاخص اجاره بها در شهریورماه نسبت به خردادماه 1399 در حدود 12 درصد رشد داشته که بالاترین رشد طی چند سال اخیر است.

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: