bazarnews

کد خبر: ۸۰۶۰۳
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۳
در واکنش به آمار و ارقام فروش نفت در لایحه بودجه ۱۴۰۰؛
نماینده سابق ایران در اوپک عنوان کرد: بهترین راه حل برای اقتصاد کشور با وجود این قیمت‌ها و حجم صادرات کم، کندن دندان لق درآمد نفتی است. باید بودجه‌ای بنویسند که درآمد نفتی در آن صفر باشد و این درآمد‌ها را به صندوق ذخیره کشور واریز کنند.

خطیبی: فروش ۲.۵ میلیون بشکه نفت در روز توهمی است/ خطر کسری بودجه شدید در سال آینده

گروه نفت و انرژی بازارنیوز-بهزاد قبادی؛ محمدعلی خطیبی، نماینده سابق ایران در اوپک، پیرامون قیمت پیش‌بینی شده برای هر بشکه نفت در لایحه بودجه 1400، به بازارنیوز گفت: تصمیمی که اخیرا در اوپک‌پلاس گرفته شد، محتاطانه بود و اگر اتفاق خاصی نیفتد، به احتمال قیمت چهل دلار برای هر بشکه نفت محقق خواهد شد.

وی درباره حجم فروش 2.5 میلیون بشکه در روز که در لایحه بودجه در نظر گرفته شده، اظهار کرد: مشخص نیست مقداری که برای فروش روزانه نفت در بودجه پیش‌بینی کردند، بر اساس چه فرضی تعیین شده است. اگر واقع‌بین باشیم، باید عملکرد صادرات نفت در یکی دوسال اخیر را در نظر بگیریم و همین مقدار را در بودجه لحاظ کنیم، اما اگر بخواهیم ایده‌آل فکر کنیم و خوش‌بین باشیم که همه مشکلات مرتفع می شود و اوضاع بر وفق مراد خواهد شد، می شود رقم های رویایی و توهمی تعیین کرد.

خطیبی خاطرنشان ساخت: نمی گویم که فروش روزانه دو میلیون بشکه محقق نخواهد شد، اما این مقدار، به شرایط مختلف وابسته است. به عنوان مثال اگر همه تحریم ها به طور کامل برداشته شود، ما می توانیم بیشتر از دو میلیون بشکه هم در روز صادر کنیم ولی با چه اطمینانی می توانیم بگوییم که حتما تحریم ها برداشته خواهد شد؟ ممکن است تحریم ها برداشته نشود. لذا به نظر می آید دولت این حجم از فروش نفت را با فرض برداشته شدن تحریم ها در نظر گرفته اما اگر تحریم برداشته نشود، کسری بودجه بسیار زیادی خواهیم داشت که با تورم بزرگی همراه خواهد شد.

 

*مشکلات فروش نفت به داخل و خارج از کشور

نماینده سابق ایران در اوپک در واکنش به اظهارنظر رئیس جمهور مبنی بر این که این میزان نفت را چه در داخل و چه در خارج خواهیم فروخت، به بازارنیوز گفت: در خارج که بحث تحریم است و اگر همچنان تحریم پابرجا باشد، عملکرد ما همانند دو سال اخیر خواهد بود. در داخل می خواهیم به چه کسی بفروشیم؟ چه کسی در داخل مصرف‌کننده نفت خام است؟ در داخل، به جز پالایشگاه ها که همین حالا هم مصرف می کنند، مصرف‌کننده دیگری نداریم.

وی تصریح کرد: کسی که اوراق را خریداری می کند در یک زمان معین باید نفت خام تحویل بگیرد؛ آن زمان با نفت چه خواهد کرد؟ پیش‌بینی شده که خریداران اوراق نفتشان را به پالایشگاه ها بفروشند؛ پالایشگاه ها که همین حالا هم به میزان نیازشان نفت دریافت می کنند. لذا ابهاماتی وجود دارد که باید درباره آن پاسخ داده شود. آنچه مشخص است؛ باید بنای فروش نفت را در حد عملکرد صادراتمان در یکی دو سال اخیر بگذاریم.

 

*باید میانگین عملکرد دوسال اخیر در بودجه لحاظ شود

خطیبی در واکنش به اظهارات مسئولین پیرامون عدم توان فروش نفت در یک سال اخیر، تاکید کرد: ممکن است در یک برهه‌ای فروش نفت بسیار پایین بوده باشد، ولی اگر متوسط فروش در سال را در نظر بگیریم، ما توانسته‌ایم صادرات داشته باشیم اما آمار آن را فقط خود دولت می داند. اگر قرار است اتفاق خاصی بیفتد، شفاف اعلام کنند که در پی آن صادرات ما چند برابر خواهد شد. هر عددی در بودجه باید توسط دلایلی حمایت شود.

وی افزود: منطقی نگاه کنیم، تحریم سال آینده هم مانند دو سال اخیر خواهد بود. اگر به اظهارات اروپایی ها در روزهای اخیر توجه کنیم مشخص است که تقریبا با آمریکایی ها هم‌نظرند. آنها کاملا از روی کار آمدن بایدن خوشحالند و مطمئن باشید که رئیس جمهور جدید آمریکا برخلاف ترامپ، کاملا با اروپا هماهنگ است. همه آنها گفته اند که باید ایران مذاکره مجددی درباره مسائل مختلف با آنها داشته باشد. اگر این مذاکرات انجام و نتیجه آن موفقیت‌آمیز باشد، تحریم نفتی برداشته خواهد شد.

 

*اکنون، بهترین زمان برای قطع ارتباط بودجه با نفت است

نماینده سابق ایران در اوپک، اکنون را بهترین زمان برای قطع وابستگی بودجه به نفت دانست و تصریح کرد: بهترین راه حل برای اقتصاد کشور با وجود این قیمت ها و حجم صادرات کم، کندن دندان لق درآمد نفتی است. باید بودجه ای بنویسند که درآمد نفتی در آن صفر باشد و این درآمدها را به صندوق ذخیره کشور واریز کنند. دولت ها برای فروش نفت هرچه می توانند تلاش کنند و هرچه از این محل عایدی به دست آمد، به صندوق ذخیره واریز شود تا با بودجه و هزینه های روزانه مردم ارتباط نداشته باشد.

 

*تاثیر کشف واکسن کرونا بر قیمت نفت

خطیبی در پایان از تاثیر کشف واکسن کرونا و پایان همه‌گیری این بیماری در دنیا بر نرخ ارز سخن گفت و تصریح کرد: اگر واکسن کرونا موفقیت‌آمیز باشد، شرایط به تدریج به وضع عادی برمی‌گردد. در این صورت، مصرف هم عادی می شود که می تواند خیلی به افزایش تقاضا در دنیا کمک کند و بازار به شرایط گذشته بازخواهد گشت. اوپک هم به تدریج کاهش‌های تولید را کم می کند. خروج از همه‌گیری کرونا هم به نظر کمتر از 6 ماه تا یکسال انجام نمی شود و زمان‌بر خواهد بود؛ بنابراین تاثیر خیلی فوری روی قیمت نفت نخواهد داشت.

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: