bazarnews

کد خبر: ۸۰۶۵۸
تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۸
بازارنیوز گزارش می‌دهد:
رفتار شرکت‌های بیمه داخلی به دلیل نبود شرایط فعالیت شرکت‌های بیمه خارجی و انحصاری که به تبع آن ایجاد شده، تخصصی و حرفه‌ای نیست.

گروه کشت و صنعت بازارنیوز - سیدسهند شریف زاده؛ علیرضا شریفی، عضو کارگروه بیمه و مالیات اتحادیه واردکنندگان نهاده‌های دام و طیور کشور پیرامون کوتاهی شرکت‌های بیمه در جبران خسارت واردکنندگان گفت: سالانه حدود ۱۲ میلیون نهاده شامل ذرت، کنجانده و دانه روغنی وارد کشور می‌شود که طبق مقررات شرکت‌های واردکننده موظفند بیمه محموله را توسط شرکت‌های بیمه ایرانی انجام دهند. بسته به اینکه چه بیمه‌ای مدنظر واردکننده باشد به طور متوسط بین ۰.۳ تا ۰.۸ ارزش کالا در کلاس‌های کیفیتی سه گانه به شرکت‌های بیمه پرداخت می شود. بیمه باربری به منظور پوشش ریسک واردات انجام می‌گیرد و هر پرداختی به واردکننده اعم از اعتبارات اسنادی و دیگر، منوط به بیمه کالا می شود.


* شرکت‌های بیمه انحصار طلبند

وی افزود: رفتار شرکت‌های بیمه به دلیل نبود شرکت‌های بیمه خارجی ، انحصاری شده و تخصصی نیست. به طور نمونه در موضوعات ورود کالا، تشریفات قانونی، حضور به موقع نماینده بیمه، تشریفات حقوقی و ... نماینده بیمه حضور ندارد و بار بر دوش واردکننده است یا در قرارداد‌ها فقط ملاحظات طرف بیمه رعایت می‌شود و شرکت‌های بیمه از انجام تعهدات سر باز می‌زنند.



* مقصر خسارت در محموله بار نهاده معمولا مشخص نیست

شریفی ادامه داد: نهاده‌های دام و طیور وقتی وارد کشور می‌شود معمولا در میزان حجم تخلیه بار و بارگیری اولیه از مبدا اختلاف وجود دارد. اخیرا دستگاه‌های نظارتی تا ۱.۵ درصد را به عنوان افت مجاز پذیرفتند. این بدین معناست که واردکننده در ایفای تعهدات ارزی می‌تواند تا ۱.۵ درصد حجم وارداتش کسری در نظر بگیرد. این قانونی است بین واردکننده و دستگاه‌های نظارتی و ارتباطی به شرکت بیمه ندارد که بخواهد این افت را در میزان تعهداتش لحاظ بکند. در ماده ۸ شرایط عمومی بیمه نامه‌های باربری تصریح شده که در هنگام بروز خسارت ابتدا وظیفه بیمه گر است که به مقصر مراجعه کند، اما اولا در بسیاری از موارد تشخیص مقصر مشکل است، ثانیا واردکننده زمانی که پوشش بیمه‌ای می‌گیرد انتظار دارد درگیر این موارد نشود.



* اقتصاد رقابتی راه حل بسیاری از مشکلات است

وی خاطرنشان کرد: راه حل این معضل مثل راه حل بسیاری دیگر از معضلات اقتصادی اعتماد به بازار آزاد و اقتصاد رقابتی و مکانیزم‌های عرضه و تقاضاست. انحصار شرکت‌های بیمه باید شکسته شود و شرکت‌های بیمه مجاز به ایجاد لیست سیاه برای واردکنندگان نباشند.



* نهاده دامی کالای استراتژیک است

شریفی در پایان گفت: اتحادیه در قالب مشترک برد – برد بین واردکننده‌ها و شرکت‌های بیمه تمهیداتی اندیشیده تا از طریق بیمه و بانک مرکزی پیگیری امور کند و انتظار از بیمه مرکزی این است که مدافع واردکننده‌ها هم باشد، چون این ۱۲ میلیون تن واردات کالای استراتژیک برای کشور است.
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: