bazarnews

کد خبر: ۸۰۶۷۸
تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۴
رییس کل بانک مرکزی با بیان این‌که تشدید تورم در ماه‌های اخیر به دلیل شوک ارزی است، گفت: طی ۲.۵ سال تحت شدیدترین تحریم ها بانک مرکزی اجازه نداد کمبودی برای مایحتاج ضروری مردم ایجاد شود.

عبدالناصر همتی، رییس کل بانک مرکزی در برنامه گفتگوی ویژه خبری با بیان اینکه مانع ابر تورم شدیم، گفت: تورم در ماه های اخیر تشدید شده و به دلیل شوک ارزی است ، ما بر مبنای دلار نیمایی ١٧ هزار تومان پیش بینی کردیم که تورم متوسط یکساله منتهی به خرداد ١۴٠٠ را به ٢٢ تا ٢۴ درصد برسانیم و تا آن زمان ۶ ماه فرصت داریم.

وی ادامه داد: تعهد بانک مرکزی برای ارز ۴۲۰۰ تومانی، هشت میلیارد دلار است که از این میزان 5.5 میلیارد دلار برای کالاهای اساسی و 2.5 میلیارد دلار برای دارو بوده است و بانک مرکزی به تعهد خود پایبند بوده  و تا کنون ۷ میلیارد دلار تامین شده است.

همتی افزود: بیش از یک میلیارد دلار تاییدیه ارز دادیم ولی ترخیص کالا صورت نگرفته است. بانک مرکزی کالاهای وارداتی اعتباری را به شرط ورود فوری به کشور تامین ارز می کند. از ابتدای سال تاکنون ۲۶.۵ میلیارد دلار صادرات و ۲۵ میلیارد دلار واردات انجام شده است.

رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد: بسیاری از کالاهای اساسی با دلار 4200 تومانی وارد شده‌اند اما افزایش قیمت‌های زیادی در بازار داشته اند برای مثال کنجاله با ارز دولتی وارد شده و باید پرسید اکنون چرا در بازار با این قیمت‌ها به فروش می‌رسد؟

وی همچنین در بخش دیگری از این مصاحبه در خصوص واردات اعتباری این نکته را گفت که بانک مرکزی کالاهای وارداتی اعتباری را به شرط ورود فوری به کشور تامین ارز می کند و ادامه داد: بانک مرکزی اعلام کرده که با واردات اعتباری موافق است به شرط اینکه به محض موافقت بانک مرکزی کالا را وارد کشور کنند، اما واردکنندگان به جز دو شرکت که رقم بالایی هم نبوده است، به ما اعلام نکرده‌اند.

همتی تأکید کرد: وقتی تضمین در خصوص ارز داده می‌شود باید به طور قطع وارد کشور شود و بانک مرکزی مخالفتی ندارد. از چند شرکت حدود 500 میلیون یورو اعتباری قبول و سریع هم تاییدیه را صادر کردیم.

وی در ادامه به وضعیت عرضه ارز در بازار و سامانه نیما اشاره کرد و افزود: در حال حاضر عرضه ارز در سامانه نیما بسیار مطلوب است. روزانه بین 170 تا 180 و گاهی 200 میلیون دلار در سامانه نیما عرضه می‌شود که میانگین نرخ این ارز هم امروز 25 هزار و 400 تومان است که روند کاهشی دارد. چرا که انتطارات تورمی کاهشی است.

رییس کل بانک مرکزی ادامه داد: طی ۲.۵ سال تحت شدیدترین تحریم ها بانک مرکزی اجازه نداد کمبودی برای مایحتاج ضروری مردم ایجاد شود. وزارت صمت باید ثبت سفارش را بر اساس برآورد درآمدهای ارزی انجام دهد و مدیریت تقاضا را به درستی انجام دهد.

همتی گفت: ممکن است یکی دو کالا با مشکلاتی مواجه شده باشد که دلایل دیگری دارد و نمی‌خواهم وارد جزییات دلایل آن شوم. وقتی در جامعه اعلام می‌شود که ارز 4200 تومانی حذف خواهد شد طبیعتا شوکی به بازار وارد می‌شود و این سیگنال را می‌دهد که هر کسی کالا دارد نفروشد.

برچسب ها: همتی ، بانک مرکزی ، دلار
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: