bazarnews

کد خبر: ۸۰۷۰۹
تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۲
یک مقام مسئول به بازارنیوز خبر داد؛
یک مقام مسئول در ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، از آغاز طرح مقابله‌ای این ستاد با خرده‌فروشی‌هایی که اقدام به فروش سیگار قاچاق می کنند، از شنبه هفته آینده خبر داد.

آغاز برخورد با خرده‌فروشی‌های سیگار قاچاق از ۲۲ آذرماه در تهران+ جزئیات طرح

گروه بازرگانی بازارنیوز- بهزاد قبادی؛ یاسر سوادکوهی، به عنوان مدیرکل دفتر هماهنگی امور مقابله و رصد جریان مالی قاچاق ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز، پیرامون اقدامات این ستاد برای برخورد با دخانیات قاچاق به بازارنیوز گفت: اقدامات مقدماتی برای اجرای طرح جامع کالا‌های دخانی قاچاق صورت گرفته؛ چون ما قبل از این که سیگار را کالای تجاری بدانیم، سلامت‌محور در نظر می‌گیریم. از تابستان سال گذشته شروع به مبارزه با محصولات دخانی قاچاق کردیم و طرح جامعی مبتنی بر شناسه کالا و کد رهگیری ذیل ماده ۱۳ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز تهیه و تدوین شد و با همکاری دستگاه‌های عضو به ویژه وزارت صمت، تعزیرات حکومتی، نیروی انتظامی و وزارت بهداشت این طرح را نهایی کردیم.

وی افزود: اجرای عملیاتی این طرح مبتنی بر استقرار کامل شناسه کالا و شناسه رهگیری شد که  از ۳۱ شهریور ماه سال جاری توانستیم این دسته از کالا‌ها را در سامانه جامع مبارزه با قاچاق مستقر کنیم.

سوادکوهی خاطرنشان ساخت: در شرایط حاضرسیگار‌های فاقد شناسه کالا و کد رهگیری قاچاق محسوب شده و قابل جداسازی با سیگار‌های قانونی‌اند. کشور در زمینه تولید سیگار، توانایی تولید به میزان نیاز و مصرف را دارد؛ بنابراین، جمع‌آوری سیگار‌های بدون شناسه کالا و رهگیری از اولویت‌های ماست. به همین جهت پس از استقرار کالا‌ها در سامانه، اقدام عملیاتی و شناسایی برای برخورد نهایی شد.


*گام اول؛ برخورد در مبادی ورودی/ کشف ۵۰۰ میلیون نخ در مبادی ورودی طی ۶ ماه اخیر

این مقام مسئول در ستاد، ورود کالای قاچاق به کشور را حائز اهمیت دانست و در تشریح گام‌های مقابله‌ای با سیگار‌های قاچاق، به بازارنیوز گفت: گام اول عملیاتی مربوط به مبادی ورودی و مرز‌ها بود که در جلسه قرارگاه مبارزه با کالا‌های دخانی قاچاق، مسئولیت آن را به نیروی انتظامی (ناجا) سپردیم. در این جلسه استان‌ها را بر اساس اولیت مشخص کردیم و قرار شد استان‌های مرزی غربی، از جمله کرمانشاه، کردستان، خوزستان، بوشهر و هرمزگان در راس استان‌ها قرار گیرند. باید گفت که اقدامات بسیار مناسبی انجام شد؛ به صورتی که در ۶ ماهه اخیر بیش از ۵۰۰ میلیون نخ سیگار قاچاق، فقط از طریق مبادی ورودی توسط ناجا کشف شد.


*گام دوم؛ برخورد با محل انبارش و دپو/ وزارت اطلاعات مسئول شناسایی

سوادکوهی گام بعدی ستاد را، برخورد با محل‌های انبارش و دپو کالا اعلام کرد و توضیح داد: وزارت اطلاعات به عنوان عضو کمیته شناسایی قرارگاه مبارزه با قاچاق در سطح عرضه، مأمور شد که محل‌های دپو و انبارش را مشخص کند؛ ما هم تیم‌های عملیاتی برخورد را هماهنگ کنیم که اقدامات خوبی انجام شد و ما این گام را همراه با گام سوم اجرایی می‌کنیم.


*گام سوم؛ برخورد در سطح عرضه/ شروع از ۲۲ آذرماه در پایتخت

وی سومین گام از اقدامات ستاد را مبارزه با کالای دخانی قاچاق در سطح عرضه معرفی کرد و به بازارنیوز گفت: برای این گام جلسه‌ای برگزار و تهران را به عنوان استان آزمایشی انتخاب کردیم؛ لذا برخورد در سطح عرضه در این استان را از شنبه (۲۲ آذر) آغاز خواهیم کرد.

سوادکوهی تشریح کرد: تیم‌های عملیاتی برای برخورد با دخانیات قاچاق در سطح خرده‌فروشی‎‌ها، در قالب گشت‌های مشترک با حضور ماموران نیروی انتظامی، بازرسین وزارت صمت و بازرسین دانشگاه علوم پزشکی، با نشان‌های تجاری مانند «مالبرو» که قاچاق محرزند، مقابله می‌کنند. فهرست ۴۱ نشان قاچاق محرز که در بازار وجود دارد را در گذشته اعلام کردیم و این‌ها هر جا دیده شوند، قطعا قاچاق هستند.

وی افزود: هماهنگی‌های لازم در قرارگاه برای مقابله با کالا‌ها انجام شده و سازمان تعزیرات حکومتی هم قضات را برای بررسی پرونده‌ها هماهنگ کرده است. صورت جلسه کشفیات توسط تیم‌های گشت مشترک برای ستاد ارسال شده و پرونده مستقیما به سازمان تعزیرات حکومتی ارسال می‌شود و در آنجا تصمیم‌گیری می‌شود. اموال مکشوفه هم به سازمان اموال تملیکی تحویل داده می‌شود.


*مرجع رسمی اعلام آمار قاچاق، ستاد است، نه رسانه‌ها/ افزایش ۹ درصدی را تکذیب می‌کنیم

سوادکوهی با انتقاد از رسانه‌ها مبنی بر اعلام افزایش قاچاق سیگار در سال ۹۹، ستاد را مرجع رسمی و قانونی اعلام آمار دانست و اظهار کرد: وقتی هنوز ستاد، اظهار نظری مبنی بر افزایش ۹ درصدی قاچاق دخانیات نداشته، رسانه‌ها چگونه می‌توانند آمار اعلام کنند؟ ما در کالا‌هایی افزایش و در کالا‌هایی هم کاهش قاچاق داشتیم که همه را اعلام کردیم؛ در نتیجه افزایش ۹ درصدی قاچاق سیگار که در رسانه‌ها مطرح شد را تکذیب می‌کنیم.


*مصرف سالانه ۲ تا ۳ میلیون نخ سیگار مالبرو/ برخی افراد «برندباز» هستند

این مقام مسئول در پایان گفت: تولید در داخل کشور به اندازه مصرف است و مشکلی بابت کمبود تولید نداریم. برخی افراد «برندباز» هستند که در دسته بندی کالا‌های دیگر هم این را می‌بینیم؛ به طور نمونه، برخی کفش تولید تبریز می‌خرند، برخی به فروشگاه‌های خارجی مراجعه می‌کنند و برند خارجی خریداری می‌کنند. آمار مصرف سیگار «مالبرو» ۲ تا ۳ میلیارد نخ در سال است که با طرحی که شروع کردیم و مصر به ادامه تا انتها هستیم، این کالا‌ها جمع‌آوری خواهد شد.
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: