bazarnews

کد خبر: ۸۰۷۳۲
تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۳
کارشناس مسائل اقتصادی در خصوص تغییر نرخ بهره در شرایط فعلی کشور گفت: سهامدارانی که در حال حاضر در بازار سرمایه هستند، علاقه چندانی به افزایش نرخ بهره ندارند اما در صورتی که نرخ بهره تغییر نکند، کنترل تورم نشدنی خواهد بود.

وضعیتی که کشور در شرایط فعلی دارد، بیشتر متاثر از سیاست هایی است که دولت در سال های گذشته و در سال جاری اعمال کرده است. تشویق مردم برای حضور در بازار سرمایه یکی از تصمیمات و اقدامات اشتباه دولت در یک سال گذشته بوده است. در وضعیت فعلی که کشور با نرخ تورم بالایی دست و پنجه نرم می کند، یکی از راهکارهای کاهش نقدینگی، افزایش نرخ سود سپرده ها است. یعنی ورود پول به بانک ها می تواند در شرایط فعلی بخشی از نقدینگی را کاهش دهد . کامران ندری، کارشناس مسائل پولی و بانکی معتقد است، یک سیاست متوازن در شرایط فعلی می تواند تا حدود زیادی وضعیت کشور را از تورم بالا و نارضایتی سهامداران رهایی بخشد.
ندری می فزاید: بازار سرمایه در این روزها با توجه به افتی که در ماه های گذشته داشته در حال ورود به یک فاز جدید است. این روند می تواند در بلند مدت متاثر از دو موضوع نرخ بهره و انتظارات از آینده شکل دیگری به خود بگیرد. یعنی در صورتی که هر دو این عامل ها متناسب با ذائقه سهامداران باشد، می توان یک روند صعودی را در ماه های آینده پیش بینی کرد. به عبارت دیگر، عوامل مختلفی بر بازار سرمایه تاثیرگذار است. اما باید در وضعیت فعلی به دو موضوع نرخ بهره و انتظارات متمرکز شد.
به گفته ندری، در کشور ما سیاستگذار پولی بر سر یک دوراهی قرار گرفته است که هر دو برای کشور هزینه های زیادی را به همراه خواهد داشت. بانک مرکزی یا باید جلوی افزایش غیرمنطقی شاخص در بازار سرمایه را بگیرد و تورم را کنترل کند و یا به افزایش نرخ تورم تن دهد.

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: