bazarnews

کد خبر: ۸۰۷۳۶
تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۲
براساس گزارش سازمان برنامه و بودجه، میزان صادرات نفت خام و میعانات گازی کشورمان در سال‌های ۹۷ و ۹۸ به ترتیب ۱ میلیون و ۷۶۷ هزار بشکه در روز و ۵۰۱ هزار بشکه در روز و به شدت کمتر از پیش بینی‌های دولت در قوانین بودجه درباره این موضوع بوده است.

 سازمان برنامه و بودجه در قالب یکی از پیوست های لایحه بودجه 1400، گزارشی از حجم و ارزش صادرات نفت خام، میعانات گازی و خالص گاز در سال های اخیر ارائه داد که نشان می دهد پیش بینی های دولت درباره حجم صادرات نفت خام و میعانات گازی در سال های 97 و 98، به شدت غیرواقعی و دچار بیش برآورد فراوان بوده است.
براساس این گزارش، مقدار صادرات نفت خام ایران در سال 96، 2 میلیون و 116 هزار بشکه در روز بوده و مقدار صادرات میعانات گازی در این سال، 431 هزار بشکه در روز بوده یعنی مجموع صادرات نفت خام و میعانات گازی کشورمان در سال 96، 2 میلیون و 547 هزار بشکه در روز بوده است.
همچنین درآمد دولت ناشی از صادرات نفت خام و میعانات گازی در سال 96 به ترتیب حدود 38.6 میلیارد دلار و 9.6 میلیارد دلار بوده است. در مجموع، درآمدهای نفتی دولت در این سال، 48.3 میلیارد دلار بوده است.
در سال 97، مقدار صادرات نفت خام ایران 1 میلیون و 545 هزار بشکه در روز و مقدار صادرات میعانات گازی 222 هزار بشکه در روز بوده یعنی مجموع صادرات نفت خام و میعانات گازی کشورمان در این سال، 1 میلیون و 767 هزار بشکه در روز بوده است. این در حالی است که براساس قانون بودجه 97، دولت پیش بینی کرده بود در این سال 2 میلیون و 410 هزار بشکه در روز نفت خام و میعانات گازی صادرات کند. در نتیجه، میزان عدم تحقق پیش بینی دولت درباره حجم صادرات نفت خام و میعانات گازی در سال 97، حدود 26.6 درصد بوده است.

برچسب ها: گاز ، نفت ، برنامه و بودجه
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: