bazarnews

کد خبر: ۸۰۷۴۵
تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۹
رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس مطرح کرد؛
ساداتی‌نژاد با بیان این نکته که دولت نسبت به موضوع مرغ لاین بی تفاوت نبوده، اظهار کرد: سال‌ها این کار فراموش شده بود؛ لذا به اعتبارات بیشتری نیاز دارد که در مجلس کمک کرده و اعتبار آن را افزایش خواهیم داد.

ضرورت افزایش بودجه برای تحقیق و توسعه «مرغ لاین»/همه جوجه‌های یک روزه در سال ۱۴۰۱ از نژاد «آرین» خواهد بود

گروه کشت و صنعت بازارنیوز- بهزاد قبادی؛ سید جواد ساداتی‌نژاد، رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس، پیرامون اعتباراتی دولت که در لایحه بودجه ۱۴۰۰ برای پرورش و توسعه «مرغ لاین» در نظر گرفته به بازارنیوز گفت: در لایحه بودجه در حمایت از مرغ لاین با نژاد آرین، اعتبار دیده شده که این اعتبار نسبت به سنوات قبل رشد داشته است. تلاش می‌کنیم در بررسی‌های مجلس، این مقدار را افزایش بدهیم.

وی افزود: اگر سال‌های قبل، بودجه ۵۰ تا ۶۰ میلیاردی برای این اقدام در نظر گرفته می‌شد، در لایحه بودجه ۱۴۰۰ تا اعبارات آن در حوزه جاری و تملک، حدود ۳۵۰ میلیارد تومان تملک افزایش پیدا کرده است. این نشان می‌دهد که دولت نسبت به این موضوع بی تفاوت نیست؛ ولی چون سال‌ها این کار فراموش شده بود، به اعتبارات بیشتری نیاز دارد که در مجلس کمک کرده و اعتبار آن را افزایش خواهیم داد. توجه به این نوع مرغ، در حوزه امنیت غذایی یک ضرورت است.

ساداتی‌نژاد تاکید کرد: طبق بحثی که در کمیسیون مطرح شده، با روندی که در نظر گرفته شده، جوجه‌های یک‌روزه در سال ۱۴۰۱ به طور کامل از نژاد آرین خواهد بود.

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس، پیرامون شائبه ارزش غذایی پایین مرغ نژاد آرین، توضیح داد: این موارد در کمیسیون مورد بررسی قرار گرفت؛ ما باید در کنار ترویج مرغ آرین، درباره ضرر‌های مصرف مرغ سایز هم اطلاع رسانی کنیم که هرچه وزن مرغ بالا می‌رود، به لحاظ هورمونی، از نظر ایمنی و سلامت شرایط نامطلوب‌تری پیدا می‌کند. در دنیا هم وزن استاندارد مرغ مصرفی، حدود ۱.۸ کیلوگرم است و مرغ آرین تا این رنج وزنی، از نظر میزان خوراک و سلامت غذایی، تفاوتی با مرغ‌های دیگر ندارد.

ساداتی‌نژاد در پایان درباره اعتبارات بودجه‌ای برای تحقیق و توسعه در مورد مرغ لاین، اظهار کرد: برای معاونت علم‌وفناوری رئیس جمهور که متولی تحقیق و توسعه مرغ لاین است، اعتبارات لازم برای آن هم دیده شده، ولی یکی از چشم‌انداز‌های کمیسیون، تقویت اعتبار بودجه‌ای برای این موضوع است.

گفتنی است؛ به جمعیتی از موجودات که بتوانند با همدیگر زندگی کنند و تمامی صفات ژنتیکی خود را به نسل‌های بعدی منتقل کنند «لاین» گفته می‌شود که می‌تواند در همه‌ی حیوانات وجود داشته باشد، هر نژادی می‌تواند یک لاین داشته باشد که ایران هشتمین کشوری است که دارای مرغ لاین به نام «آرین» است. جمهوری اسلامی پس از آمریکا، انگلیس، برزیل، هلند، هند، آلمان و فرانسه، تنها کشور در خاورمیانه است که توانسته تولید مرغ لاین را در اختیار داشته باشد.

از مرغ لاین، مرغ اجداد، سپس مرغ مادر و نهایتا مرغ گوشتی به دست می‌آید. هر جوجه لاین آرین پایه تولید ۴۲۷ تن گوشت است و از هر جوجه اجداد ۵۰ جوجه مادر و از هر جوجه مادر ۱۲۰ جوجه گوشتی تولید می‌شود که مجتمع مرغ لاین آرین قادر به تولید بیش از ۲ میلیون تن گوشت در سال است.
 
پایان پیام//
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: