bazarnews

کد خبر: ۸۰۷۵۸
تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۲
رئیس اتاق بازرگانی تهران مطرح کرد؛
خوانساری با بیان اینکه مهمترین کار برای توسعه اقتصادی کشور مبارزه با فساد است، گفت: دولت بزرگ، قوانین و مصوبات غیر شفاف و نامناسب بودن محیط کسب و کار از عوامل اصلی ایجاد فساد است.

گروه بازرگانی بازارنیوز: مسعود خوانساری، رئیس اتاق بازرگانی تهران در ششمین همایش مبارزه با فساد  اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران که به صورت مجازی برگزار شد، گفت: قانون مبارزه با فساد که بعد از تصویب کنوانسیون مبارزه با فساد در سازمان ملل تصویب شد، در سال 1387 در مجلس نیز تصویب شد، اما علیرغم گذشت 13 سال از این قانون آن طور که باید نتوانسته‌ایم، با فساد مبارزه کنیم و هر روز شاهد تشکیل دادگاه‌هایی در باره جرایم اقتصادی و مبارزه با مفسدان هستیم و در این دادگاه ها از میلیارد فساد و رانت پرده برداری می شود.  

رئیس اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه به جای اینکه با علت فساد مبارزه کنیم به معلول پرداخته ایم افزود: به همین علت در زمینه مبارزه با فساد موفق نبوده  ایم ضمن اینکه اقتصاد نفتی و عمدتا درآمدهای نفتی در اختیار دولت است و غیر شفاف بودن عامل اصلی در ایجاد فساد است. 

وی بیان داشت: دولت بزرگ یکی از موانع عدم رشد اقتصادی است و دولتی که در قیمت‌گذاری دخالت می‌کند و  قسمت اعظم درآمدهای آن  از طریق نفت حاصل می شود ایجاد رانت می‌کند. 

خوانساری اظهار داشت: دومین مولفه بعد از دولت، انحصار هم یکی از مولفه های اصلی فساد است و چون رقابت وجود ندارد انحصار از عوامل اصلی فساد می‌شود.  

وی بیان داشت: ارز چند نرخی همیشه وجود داشته و از سال 51 که درآمدها نفتی یک مرتبه بر اقتصاد کشور وارد شد تا به امروز ارز چند نرخی از عوامل اصلی رشد فساد در کشور بوده است و سالانه بیش از 10 میلیارد دلار خروج سرمایه  از کشور داریم و این موضوع ناشی از  ارز ارزان و عدم آماده بودن فضای کسب و کار است. 

رئیس اتاق بازرگانی تهران بیان داشت: در طول این سال ها ارز ارزان قیمت متناسب با قیمت واقعی نبوده است  و در نتیجه به تولید لطمه زده و همین باعث شده که نتوانیم توسعه خوبی برای اقتصاد کشور داشته باشیم. 

وی بیان داشت: تغییر مکرر  در مصوبات و قوانین اجازه می دهد تا افرادی که دنبال سوء استفاده هستند، از این قوانین استفاده کنند و همچنین تغییر مداوم بخشنامه ها  یکی از عوامل اخلال در نظم اقتصادی است. 

خوانساری اظهار داشت: قوانین و مصوباتی که در مجلس تنظیم می شود و دولت مصوب می کند به علت شفاف نبودن جای تفسیر  دارد و در نتیجه زمینه برداشت های گوناگونی را  ایجاد می کند و  همین موضوع زمینه فساد را ایجاد می کند. 

رئیس اتاق بازرگانی تهران با آسیب شناسی این مساله که چرا نتوانسته ایم با فساد مبارزه کنیم گفت:  یکی از دلایل این موضوع  به طور مشخص دولت است، زیرا دولت بزرگ و دخالت بیش از اندازه دولتی در تصدی اقتصادی  منجر به فساد می شود و دوم اینکه محیط مناسب برای کسب و کار فراهم نیست و اگر بتوانیم اقتصادی را ایجاد کنیم که در آن رقابت وجود داشته باشد  فساد کاهش می یابد، ضمن اینکه  قوانین و مصوباتی که وضع می شود باید به صورت شفاف و بدون تفسیر باشد تا هر مجری نتواند تفسیری خاصی از آن ارائه دهد. 

وی بیان داشت: برای توسعه اقتصاد کشور مهمترین کار مبارزه با فساد است و اگر فرار خبره ها و نخبه ها از کشور صورت می گیرد  به این دلیل است که محیط کسب و کار فراهم نیست و در یک محیط فساد و آلوده نخبه‌ها نمی‌توانند رشد کنند، بلکه افراد آلوده رشد می کنند. 

خوانساری بیان داشت: همچنین  مهمترین عامل مبارزه با فساد رسانه های آزاد  است و این موضوع بسیار در زمینه مبارزه با فساد موثر و تعیین کننده است. 

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: