bazarnews

کد خبر: ۸۰۷۹۶
تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۰
پس از آنکه مسئولان بنیاد مسکن به هزینه ساخت متری ۳.۳ تا ۴ میلیون تومان مسکن ملی اذعان کردند، وزارت راه و شهرسازی افزایش هزینه ها را تکذیب و اعلام کرد که هنوز نرخها بر اساس برآورد ۲.۷ میلیون تومان سازمان برنامه و بودجه است و تعدیلهای احتمالی در آینده اعلام می شود.

اصرار مسئولان وزارت راه و شهرسازی بر قیمت متری ۲.۷ میلیون تومان مسکن ملی به نظر می رسد بیش از آنکه پایبندی به تعهدات باشد رویاپردازی درخصوص ثبات تورم مصالح ساختمانی است. موضوع قیمت مسکن ملی هر روز ابعاد تازه تری به خود می گیرد؛ از اعلام نرخهای متری ۳.۳ تا ۴ میلیون تومان مسئولان بنیاد مسکن تا انکار این رقمها و اصرار بر نرخ ۲.۷ میلیون تومان از سوی مسئولان وزارت راه و شهرسازی. این در حالی است که سازندگان می گویند اگر قیمت زمین را صفر در نظر بگیریم با توجه به نرخهای کنونی مصالح ساختمانی، هزینه ساخت هر متر مربع واحد مسکونی حدود ۵ میلیون تومان تمام می شود.
واقعیت این است که اوایل مهرماه، سازمان برنامه و بودجه بر اساس نرخ تعدیل سه ماهه دوم سال جاری قیمت هر متر مربع واحدهای طرح اقدام ملی مسکن را ۲.۷ میلیون تومان اعلام کرد. مسئولان وزارت راه و شهرسازی می گویند که این مبلغ در واقع فراخوان ساخت و نرخ پایه ای است که به پیمانکاران ابلاغ می شود. این رقم با کاهش ۱۰ درصد یا افزایش ۵ درصد به استانها اعلام شده است. بدین صورت که از سازندگان دعوت می شود تا نرخ مورد نظر خود را بر اساس رقم پایه (۲.۷ میلیون تومان) اعلام کنند. هر سازنده ای که افزایش قیمت کمتری نسبت به رقم پایه اعلام کند برنده پروژه خواهد بود و آن را اجرا می کند.
از سوی دیگر مسئولان می گویند که قیمت نهایی در پایان پروژه و بر اساس هزینه هایی است که سازندگان اعلام می کنند. حال سوال این است که اگر قرار باشد قیمتها در پایان مشخص شود چه نیازی است که از هم اکنون قیمتهای پایه و علی الحساب برای پیمانکاران تعیین شود؟ حتی لزومی به برگزاری مناقصه نیست.

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: