bazarnews

کد خبر: ۸۰۷۹۷
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۵
قیمت دلار پس از اینکه از کانال ۲۴ هزار تومانی خارج شد، سرانجام توانست کانال ۲۵ هزار تومانی را هم پشت سر بگذارد. روز چهارشنبه، اسکناس آمریکایی ۳۷۰ تومان رشد را به ثبت رساند و روی عدد ۲۶هزار و ۳۵۰ تومان قرار گرفت.

این اتفاق در حالی رخ داد که در تاریخ نهم آذرماه، ارزش دلار در بازار داخلی در محدوده ۲۴ هزار و ۹۰۰ تومان قرار داشت. در آن مقطع زمانی، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی با دو فوریت با طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها موافقت کردند و در تاریخ ۱۲ آذر به تایید شورای نگهبان هم رسید. 
برخی فعالان اعتقاد دارند، این طرح از دو جهت انتظارات معامله گران بازار داخلی را تحت تاثیر قرار داد و تمایل آنها به خرید را بالاتر برد. از نگاه آنها، این طرح چنین تصوری را در میان معامله گران به وجود آورد که ممکن است اقدام ایران جهت کاهش تعهدات هسته ای در نهایت منجر به واکنش جدی طرف های خارجی شود و به جای کاهش تحریم ها منجر به تشدید آنها شود. افزون بر این، گروهی عنوان می کردند که مخالفت های مقامات دولتی با طرح مجلس، این سیگنال را به معامله گران ارزی ارسال کرد که اختلاف در سطوح بالای حاکمیتی وجود دارد، در نتیجه رسیدن به توافق با آمریکا به آسانی میسر نخواهد بود، چرا که احتمالا هر گروه از ارکان قدرتی انتظارات متفاوتی نسبت به نوع توافق و مفاد آن دارد. طبیعتا آنها انتظار دارند، هر چقدر تحریم ها دیرتر برداشته شوند، منجر به نوسانات ارزی بیشتر خواهد شد. با این حال، جدا از کسانی که نوسان فعلی دلار را به وقایع سیاسی ارتباط می دهند، گروهی دیگر در بازار حضور دارند که معتقدند قیمت دلار به دلیل افزایش تقاضای فصلی رشد پیدا کرده است. گروهی هم عنوان می کنند، فارغ از تصمیم مجلس، اثر روانی انتخاب بایدن در بازار تخلیه شده است و به همین دلیل، تغییر جهت و روند قیمت غیرطبیعی نبود.

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: