bazarnews

کد خبر: ۸۰۸۲۱
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۸
براساس تازه‌ترین گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس، ۲۲.۳ درصد از بیکاران و ۸.۹ درصد از جمعیت شاغلان تابستان سال ۹۸ به جمعیت غیرفعال تابستان سال جاری اضافه شدند که اگر به جمعیت جویای کار افزوده شوند، نرخ بیکاری در تابستان سال جاری و حدود ۷ ماه پس از شیوع کرونا در کشور به ۱۸.۵ درصد افزایش خواهد یافت.

براساس تازه ترین گزارش مرکز پژوهش های مجلس، 22.3 درصد از بیکاران و 8.9 درصد از جمعیت شاغلان تابستان سال 98 به جمعیت غیرفعال تابستان سال جاری اضافه شدند که اگر به جمعیت جویای کار افزوده شوند، نرخ بیکاری در تابستان سال جاری و حدود 7 ماه پس از شیوع کرونا در کشور به 18.5 درصد افزایش خواهد یافت.
پیش تر این مرکز در گزارشی که فاصله زیادی با داده های مرکز آمار داشت، نرخ بیکاری بهار سال جاری را 24 درصد تخمین زده بود در حالی که گزارش مرکز آمار حاکی از نرخ بیکاری 9.8 درصدی بود.
گزارش «تحلیل شاخص های بازار کار در تابستان 99» نشان می دهد که بیش از یک میلیون و 626 هزار نفر از جمعیت فعال در تابستان سال جاری نسبت به تابستان 98 از بازار کار کم شدند که سهم زنان از این کاهش حدود یک میلیون و 10 هزار نفر و سهم مردان نیز 615 هزار و 651 نفر بوده است. با وجود اینکه در فصل مورد بررسی نرخ مشارکت زنان نیز کاهش 3.5 درصدی داشته و به 14.1 درصد رسیده، بنابراین دور از ذهن نیست که میزان مشارکت اقتصادی این گروه در فصل پاییز که تعطیلی سه هفته ای داشت، کاهش یابد. در فصل مورد بررسی نرخ مشارکت مردان با کاهش 2.7 درصدی به 69.5 درصد رسید. نکته دیگری که در این گزارش وجود دارد، سهم بیشتر بخش خدمات از بیکارشدگان است. بر این اساس از کل یک میلیون و 209 هزار نفری که از جمعیت فعالان شاغل کم شدند، 817 هزار نفر شاغلان این بخش بودند.

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: