bazarnews

کد خبر: ۸۰۸۲۶
تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۰
همه‌گیری کرونا منجر به کاهش گسترده در تجارت بین‌الملل در سال ۲۰۲۰ شده‌است. بخش عمده این کاهش هم مربوط به تجارت خدمات می‌شود. حتی در خوشبینانه‌ترین برآوردها، ارزش تجارت کالایی جهانی در سال ۲۰۲۰، افت ۶/ ۵ درصدی را تجربه کرده‌است.
کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل (آنکتاد) به تازگی گزارشی از اثرات شیوع ویروس کرونا بر تجارت بین‌الملل منتشر کرده‌است. طبق این گزارش، همه‌گیری کرونا منجر به کاهش گسترده در تجارت بین‌الملل در سال ۲۰۲۰ شده‌است. بخش عمده این کاهش هم مربوط به تجارت خدمات می‌شود. حتی در خوشبینانه‌ترین برآوردها، ارزش تجارت کالایی جهانی در سال ۲۰۲۰، افت ۶/ ۵ درصدی را تجربه کرده‌است.

بخش خدمات بیشترین آسیب را از همه‌گیری کرونا دیده و به سطوحی رسیده‌است که از دهه ۹۰ میلادی تا کنون به آن نرسیده بود.

طبق آخرین برآوردهای آنکتاد، ارزش تجارت کالای جهانی در سال ۲۰۲۰ نسبت به سال گذشته کاهش ۶/ ۵ درصدی را تجربه خواهد کرد. این بزرگ‌ترین سقوط ارزش کالاهای تجاری از سال ۲۰۰۹ تا کنون خواهد بود. آن زمان ارزش کالاهای تجاری ۲۲ درصد کاهش پیدا کرد. البته این یک برآورد کاملا خوشبینانه است. تا همین چند هفته پیش، برآورد آنکتاد در این زمینه، سقوط ۹ درصدی بود.

آنکتاد در کتابچه آماری سال ۲۰۲۰ این پیش‌بینی را منتشر کرده‌است. در این کتابچه، چشم‌انداز آماری ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ مطرح شده‌است.

کاهش پیش‌بینی شده در بخش تجارت خدمات بسیار بیشتر است. پیش‌بینی می‌شود در بخش تجارت خدمات در سال ۲۰۲۰ نسبت به سال ۲۰۱۹ شاهد کاهش ۴/ ۱۵ درصدی باشیم. این بزرگ‌ترین سقوط از سال ۱۹۹۰ تا کنون است. مجموعه‌ای از سقوط‌های پیاپی از سال ۱۹۹۰ آغاز شده‌است. در سال ۲۰۰۹ به دنبال بحران بزرگ مالی جهانی، تجارت خدمات کاهش ۵/ ۹ درصدی را تجربه کرد.

فصلنامه تجارت بین‌الملل آنکتاد در بولتن خدمات، که شامل جدیدترین آمار و اطلاعات جزئی می‌شود، نشان می‌دهد این کاهش ناشی از افت قابل ملاحظه در مسافرت، حمل‌ونقل عمومی و فعالیت‌های گردشگری است.

این کتابچه معمولا گستره‌ای از آمار متنوع مرتبط با توسعه و تجارت بین‌الملل برای سال پیش رو ارائه می‌کند. به تازگی پیش‌بینی‌هایی هم در قالب آمار و ارقام منتشر کرده‌است.

البته همه‌گیری کرونا همه کسب‌وکارها را در سال ۲۰۲۰ دگرگون کرد. به این ترتیب تقاضاهایی برای آمار به‌روز در رابطه با اثرات اقتصادی همه‌گیری کرونا و همچنین مدل‌سازی‌های آماری در رابطه با این اثرپذیری‌ها شکل گرفته‌است.

استیو مک‌فیلی، کارشناس ارشد آمار در آنکتاد می‌گوید: «البته برخلاف سال‌های گذشته، داده‌هایی که به تازگی از مدل‌ها و تولید ناخالص داخلی منتشر شده‌اند درباره غیرعادی‌ترین شرایطی هستند که در حافظه انسان‌های معاصر است.» او ادامه می‌دهد: «این اتفاق به قدری جدی بود که مجبور شدیم مدل‌های موجود را در شرایط فعلی تجزیه کنیم و مدل‌های جدیدی را در طول سال دوباره طراحی کنیم و بسازیم.»

داده‌های این پیش‌بینی نشان می‌دهد که به دلیل همه‌گیری کرونا، نوعی انشقاق هم در تجارت کالا و هم خدمات به وجود آمده‌است و همین امر باعث شده روندی که ارقام طی می‌کنند همچنان نزولی باشد.

مک‌فیلی می‌گوید: «در حالی‌که این کتابچه بیشتر آمار و ارقام درباره وضعیت تجارت جهانی کالا و خدمات، تجارت دریایی، جمعیت و دیگر شاخص‌های تجاری سال ۲۰۱۹ را ارائه می‌کند، نیاز شدیدتری برای آمار و ارقام در رابطه با اثرات اقتصادی همه‌گیری کرونا احساس می‌شود.» این کتابچه با توجه به اهمیت و ضرورت ارائه داده‌های منظم به دنبال شیوع کرونا، به‌عنوان یک مکمل برای پیش‌بینی‌های تجاری آنکتاد محسوب می‌شود.

این رویه‌ها و سایر روندهای اصلی آماری در زمینه توسعه و تجارت بین‌الملل در کتابچه آماری ۲۰۲۰ آنکتاد منتشر شده‌است. به این ترتیب طیف وسیعی از آمار و ارقام به‌صورت خلاصه آورده شده‌است.

تصویری آماری از جهان در سال ۲۰۱۹

کتابچه آماری ۲۰۲۰ آنکتاد، آمار و شاخص‌های گسترده‌ای در رابطه با تحلیل تجارت بین‌الملل، سرمایه‌گذاری و توسعه و حمل‌ونقل دریایی ارائه می‌کند.

مک‌فیلی می‌گوید: «ارائه اطلاعات آماری قابل اطمینان برای فرمول‌سازی سیاست‌های درست و توصیه‌های کاربردی که کشورها بتوانند سال‌ها متعهد به آن باشند، امری ضروری است. براساس همین اطلاعات، اقتصاد جهانی یکپارچه می‌شود و استانداردهای زندگی برای شهروندان بهبود پیدا می‌کند.»

کتابچه آماری آنکتاد و مرکز داده‌های آنکتاد در کنار هم می‌توانند داده‌های قابل اطمینان را در دسترس سیاست‌گذاران، کارشناسان پژوهش، آکادمیسین‌ها، مقامات دولت‌های مختلف، نمایندگان سازمان‌های بین‌المللی، روزنامه‌نگاران، مدیران عامل شرکت‌ها و اعضای سازمان‌های غیردولتی قرار دهند.

نسخه ۲۰۲۰ شامل برخی شاخص‌های جدید درباره تجارت دریایی سالانه و همچنین مجموعه‌ای از داده‌ها در رابطه با تجارت جهانی می‌شود.

آنکتاد در کنار نسخه چاپی، یک نسخه الکترونیکی هم از این گزارش در وبسایت خود قرار داده‌است. کتابچه الکترونیکی با ابزارهایی که در آن قرار گرفته‌است، خاصیت تعاملی دارد، از جمله نقشه‌ها و نمودارها که به خوانندگان این امکان را می‌دهد که به‌صورت مستقیم به مرکز داده‌های آنکتاد دسترسی پیدا کنند.

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: