bazarnews

کد خبر: ۸۰۸۴۳
تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۰
هفته‌نامه اینترنتی؛
بازارپلاس، هفته‌نامه اینترنتی پایگاه خبری تحلیلی بازارنیوز است که به موضوعاتی که در هفته اخیر به آن توجه شده، می‌پردازد.
گروه اقتصاد کلان بازارنیوز- بهزاد قبادی؛ هفته‌نامه اینترنتی بازارپلاس با هدف تجمیع خبر‌های این پایگاه خبری تحلیلی در هفته‌ای که گذشت، فعالیت خود را شروع کرده است که شماره اول آن را در زیر می‌بینید؛

 

بازارپلاس|از بودجه رویایی تا پر گرفتن مرغ ایرانی

*بودجه رویایی

دو هفته پیش، معاون پارلمانی رئیس‌جمهور، لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ را تقدیم مجلس کرد. انتقادات بسیار زیادی بر این لایحه وارد شد، ولی از آنجا که هفته گذشته، نمایندگان به سرکشی بر حوزه‌های انتخابیه خود رفته بودند، امکان بررسی آن در مجلس وجود نداشت.

بیبشترین انتقادات به این لایحه، حول محور کسری آشکار و پنهان آن است که عمدتا برگرفته از احتمال عدم تحقق درآمد‌های دولت در سال آینده خصوصا از محل فروش نفت است.

در همین راستا، محمدعلی خطیبی، نماینده سابق ایران در اوپک، فروش ۲.۳ میلیون بشکه نفت در روز برای سال آینده را «رویایی» دانست و از مسئولین خواست که بودجه را بر اساس واقعیات موجود تدوین کنند.

مصاحبه خطیبی با بازارنیوز:

خطیبی: فروش ۲.۵ میلیون بشکه نفت در روز رویایی است



پیمان مولوی، دبیرکل انجمن اقتصاددانان ایران هم در گفتگو با بازارنیوز، به انتقادات بهارستان‌نشینان از بودجه واکنش نشان داد و گفت: مجلس به جای آنکه انتقاد کند، مسیر علمی برای بودجه مشخص کند.

وی همچنین اظهار کرد: مسئولین به جای این شلوغ‌کاری‌ها برای تصویب یا رد لایحه، باید مشخص کنند که این بودجه چه تاثیری بر پایه پولی، نقدینگی، رشد اقتصادی و تورم دارد.

مصاحبه مولوی با بازارنیوز:

مولوی: مجلس به جای انتقاد، مسیر علمی برای بودجه مشخص کند/هشدار افزایش سرسام‌آور نقدینگی با بودجه ۱۴۰۰



جعفر قادری، رئیس کمیته اقتصادی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس پیرامون لایحه بودجه ۱۴۰۰ به بازارنیوز گفت: ۱۹۰ هزار میلیارد تومانی که برای درآمد نفت در بودجه پیش‌بینی شده و همچنین منابعی که از صندوق توسعه ملی برداشت می‌شود، همچنین اسناد خزانه‌ای که فروش می‌رود، همه به استقراض مستقیم یا غیرمستقیم از بانک مرکزی منجر می‌شود.

وی افزود: در کمتر دوره‌ای در بازه یکساله، این حجم از افزایش بودجه عمومی (حدود ۴۷ درصد) را داشتیم و این کاملا مغایر با سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و تاکیدات رهبر انقلاب بوده و نیاز است در این زمینه اصلاح جدی صورت بگیرد.

مصاحبه قادری با بازارنیوز:

استقراض از بانک مرکزی با درآمدهای غیرقابل تحقق در بودجه ۱۴۰۰



به گزارش بازارنیوز؛ طبق لایحه بودجه ۱۴۰۰، سازمان برنامه و بودجه، در بخش درآمد‌های مالیاتی دولت، رقم حدود ۹۰۰ میلیارد تومان را به منظور اخذ مالیات از خانه‌های خالی و لوکس پیش‌بینی کرده است.

گزارش کامل بازارنیوز از مالیات بر خانه‌های خالی در بودجه ۱۴۰۰:

حضور مالیات بر خانه‌های خالی برای نخستین بار در لایحه بودجه+سند




با این حال، روبرت بگلریان، عضو کمیسیون انرزی مجلس در گفتگو با بازارنیوز، تحقق درآمد نفتی پیش‌بینی شده را امکان‌پذیر دانست و تصریح کرد: به دلایلی، نمی‌توان اطلاعاتی پیرامون این که فروش از این طریق چه میزان به رقم پیش‌بینی شده در بودجه نزدیک خواهد بود، ارائه داد؛ ولی نسبت به تحقق این رقم و عملیاتی شدن آن در سال آینده خوش‌بینم.
 
مصاحبه بگلریان با بازارنیوز:
 

*همه ناراضی از ارز متقاضی

ستاد هماهنگی اقتصادی دولت در مصوبه‌ای، با واردات بدون نیاز به کد رهگیری کالا‌هایی که تا ۱۰ آبان ماه دپو شده بودند، موافقت کرد که موجب اعتراض از سوی کارشناسان اقتصادی، نمایندگان مجلس و اتاق بازگانی واقع شد.

در همین راستا، بازارنیوز انتقادات اعضای اتاق بازرگانی، نمایندگان مجلس و کارشناسان اقتصادی را مورد بررسی قرار داد.

گزارش بازارنیوز درباره واردات بدون انتقال ارز:

فشار‌ها برای اجرای «واردات بدون انتقال ارز» در دولت/ صدای مجلس، اتاق بازرگانی و بانک مرکزی شنیده نمی‌شود



مجیدرضا حریری، رئیس اتاق مشترک ایران و چین در گفتگو با بازارنیوز، افزایش نرخ ارز، افزایش فساد و رانت و پولشویی را نتیجه اجرای واردات بدون انتقال ارز دانست.

مصاحبه حریری با بازارنیوز:

وارداتی که نگذاشت نرخ ارز پایین بیاید/ پولشویی، ثمره واردات با ارز متقاضی


کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی ایران در نامه‌ای به رئیس اتاق مخالفت خود را با واردات بدون انتقال ارز اعلام کرد.

خبر بازارنیوز:

مخالفت کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق ایران با واردات بدون انتقال ارز+سند



مهدی طغیانی، سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس، در گفتگو با بازارنیوز، از انتقاد مجلس به مصوبه دولت پیرامون واردات کالا‌های دپوشده بدون کدرهگیری اظهار کرد: متاسفانه در اثر فشار‌هایی که در مورد کالا‌های دپو شده در گمرک به بانک مرکزی وارد شد، این نهاد مجبور به صدور مجوز واردات با ارز متقاضی این کالا‌های دپو شده تا ۱۰ آبان ماه شد.  

وی افزود: کالا‌هایی که اساسا مشخص هم نیست میزان آن‌ها چقدر است و به چه دلایلی دپو شده اند؛ آیا به دلیل بانکی یا فنی بوده است؟ همچنین مشخص نیست که از چه جنسی بودند؛ کالای اساسی یا موارد اولیه یا کالای غیرضروری بوده و دپو شده‌اند. پاسخی هم از سوی مسئولین دریافت نکردیم.

مصاحبه طغیانی با بازارنیوز: 

واردات کالا‌های دپو شده با ارز متقاضی؛ نتیجه فشار بر بانک مرکزی

 
غلامرضا مرحبا، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس هم به بازارنیوز گفت: نباید اجازه داد که از این طریق کالای غیرضروری وارد کشور شود. اگر نظارت نباشد، این نوع واردات می‌تواند منجر به اتفاقاتی مانند واردات ۴۲۰ کانتینر لوازم خانگی بوش، در شرایط ممنوعیت واردات این کالا شود. بنابراین، فقط در شرایط فعلی و به دلیل تحریم‌ها و امکان فساد کالا‌های اساسی که در گمرکات مانده بودند، می‌توانیم از این روش استفاده کنیم که البته باید جوانب احتیاط رعابت شود.
 
یحیی آل اسحاق، رئیس اتاق مشترک ایران و عراق با انتقاد از این مصوبه به بازارنیوز گفت: اگر مجوز واردات بدون انتقال ارز را صادر کرده‌اند، حتما باید منبع و منشاء تامین ارز آن شفاف باشد وگرنه این مصوبه بر نرخ ارز اثر گذار است و باید برای آن فکری کرد. اگر منشاء ارز‌ها مشخص نباشد، تقاضا برای بازار ارز را اضافه می‌کند که می‌تواند مشکل‌آفرین باشد.


جعفر قادری، در گفتگو با بازارنیوز پیرامون معضلات این نوع واردات اظهار کرد: واردات کالا‌های لوکس در این شرایط چه با ارز تخصیصی بانک مرکزی و چه با ارز متقاضی کاملا غلط است و دولت باید جلوی این قبیل واردات را بگیرد.

مصاحبه قادری با بازارنیوز:

واردات بدون ضابطه با ارز متقاضی، سوءاستفاده‌گری است



سیدکمال سیدعلی، معاون ارزی اسبق بانک مرکزی، در گفتگو با بازارنیوز، پیرامون وادرات بدون انتقال ارز اظهار کرد: روش واردات بدون انتقال ارز، تقاضا در بازار ایجاد می‌کند که این روش مغایر با مکانیزم کاهش نرخ ارز است؛  بنابراین بانک مرکزی باید فرصت دهد بازار به ثبات بیشتری برسد و کاهش تدریجی قیمت صورت گیرد و پس از آن قوانین جدید اعمال کند. یعنی بانک مرکزی برای آن دسته از بازرگانان که کالاهایشان در گمرک مانده ارز تخصیص داده که بتوانند کالا ترخیص کنند تا در نتیجه، ارز به یک قیمت واقعی نزدیک شود.

مصاحبه سیدعلی با بازارنیوز:

مغایرت واردات بدون انتقال ارز با سیاست های بانک مرکزی



اینفوگرافیک بازارنیوز درباره «آسیب‎‌شناسی واردات با ارز متقاضی»:
 
بازارپلاس|از بودجه رویایی تا پر گرفتن مرغ ایرانی/منتشر نکنید فعلا
 
 
 

*سیگار قاچاق دود می‌شود؟

قاچاق سیگار به عنوان یکی از مهمترین ابعاد قاچاق در کشور که طبق برخی برآوردها، سالانه حدود یک میلیارد دلار ارزبرری دارد. ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز اقداماتی را برای مقابله با این پدیده انجام داده است. در همین راستا، یاسر سوادکوهی، مدیرکل امور مقابله ستاد در گفتگو با بازارنیوز، از آغاز طرح مقابله با دخانیات قاچاق از امروز (۲۲ آذرماه) در استان تهران خبر داد.

مصاحبه سوادکوهی با بازارنیوز: 

آغاز برخورد با خرده‌فروشی‌های سیگار قاچاق از ۲۲ آذرماه در تهران+ جزئیات طرح



*ایستاده در غبار

یکی از جنجال‌های پیرامون لایحه بودجه ۱۴۰۰، حذف ارز دولتی ۴۲۰۰ تومانی است. در حال حاضر دولت برای واردات برخی کالا‌های اساسی و سلامت‌محور، ارز ۴۲۰۰ تومانی تخصیص می‌دهد که مصاحبه‌های دولتی‌ها نشان می‌دهد خیلی هم موافق آن نیستند.

در این راستا، حسینعلی شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، از مخالفت با حذف این ارز خبر داد و اظهار کرد: اگر یارانه‌ای که از طریق ارز دولتی به واردات داده می‌شود، به شرکت‌های تولیدکننده و همچنین از طریق افزایش سطح پوشش بیمه‌ای، به بیماران داده شود، آن زمان می‌توان تصمیم گرفت که ارز ۴۲۰۰ تومانی را حذف کرد؛ اما در شرایط موجود توان چنین کاری وجود ندارد.

مصاحبه شهریاری با بازارنیوز:
 
 
*حواستان به قاچاق نیست؟

با توجه به افزایش میزان قاچاق در برخی کالا‌ها و حضور به وفور کالا‌های قاچاق خصوصا سیگار و لوازم خانگی در فروشگاه‌ها و محل‌های عرضه، صدای اعتراض مسئولین را بلند کرده است. در همین راستا، سید کاظم موسوی، نائب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس، در گفتگو با بازارنیوز،  با انتقاد از روند مبارزه با قاچاق در کشور، از سوال «فراکسیون روحانیت» از وزیر کشور در این‌باره خبر داد.

مصاحبه موسوی با بازارنیوز:

انتقاد نماینده مجلس از روند مباره با قاچاق کالا در کشور/ رحمانی فضلی باید پاسخگو باشد

سوال فراکسیون روحانیت مجلس از رحمانی فضلی پیرامون قاچاق کالا




*مرغ ایرانی پر می‌گیرد

یکی از مهمترین کالا‌های اساسی کشور که به تغذیه مردم مربوط است، گوشت مرغ است. از آنجا که نژاد مرغ‌هایی که در حال حاضر عرضه می‌شود، خارجی است، امنیت غذایی کشور در خطر است. این درحالی است که نژاد بومی مرغ ایررانی به نام «آرین» چندین سال است به دلیل بی‌توجهی مسئولین تحت الشعاع قرار گرفته است. البته چند وقتی است که توجه‌ها به سمت توسعه و پرورش این نژاد معطوف شده است.

سیدجواد ساداتی‌نژاد، رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس، در گفتگو با بازارنیوز، از پیش‌بینی بودجه برای تحقیق، توسعه و پیشرفت این نژاد مرغ در لایحه بودجه ۱۴۰۰ خبر داد و اظهار کرد: سال‌ها این کار فراموش شده بود؛ لذا به اعتبارات بیشتری نیاز دارد که در مجلس کمک کرده و اعتبار آن را افزایش خواهیم داد.

مصاحبه ساداتی‌نژاد با بازارنیوز: 
 
 
رضا سالمی، مدیر کل امور پشتیبانی دام استان تهران پیرامون قاچاق مرغ از استان‌های مرزی کشور گفت: در آذربایجان غربی که همیشه مازاد تولید داشتیم الان کمبود داریم و دلیلش تفاوت نرخ ارز و قاچاق است، اما هماهنگی‌هایی که با مرزبانی و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز شده انشاله جلوی قاچاق بطور جدی گرفته می‌شود.
 
مصاحبه سالمی با بازارنیوز: 

نهاده دام با نرخ دولتی در اختیار مرغداران قرار گرفته است / قاچاق مرغ در استان‌های مرزی

 

**پی‌نوشت: این شماره از هفته‌نامه، استثنائا از خبرهای ابتدا تا 20 آذرماه تهیه شده است.

پایان پیام//
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: