bazarnews

کد خبر: ۸۰۸۷۶
تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۲
راه‌آهن خواف- هرات روز پنجشنبه ۲۰ آذرماه ۹۹ بطور رسمی در قالب مراسمی از طریق ارتباط ویدیوکنفرانس با حضور روسای جمهوری ایران و افغانستان و حضور استاندار خراسان رضوی مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

قطار باری با سرعت ۱۶۰ کیلومتر در ساعت و حمل ۶۱۲ تن سیمان با شعار “دوملت با یک فرهنگ و تاریخ” به سوی هرات در انتهای مسیر ۲۲۵ کیلومتری خط ریلی خواف – هرات حرکت کرد تا بطور عملی بخشی از کریدور بازرگانی بین‌المللی شرق – غرب برای توسعه و تحول این منطقه فعال شود. 

پیش از افتتاح رسمی، نخستین محموله صادراتی جمهوری اسلامی ایران شامل ۵۰۰ تن سیمان با هدف بررسی مشکلات و نقاط قوت خط ریلی خواف – هرات روز ۱۲ آذر ماه جاری با استقبال گرم مسوولان افغانستان، با قطار باربری از خواف به هرات حمل شد.

راه‌آهن خواف – هرات که سبب احیای “جاده ابریشم” از طریق ریلی و اتصال خط‌ آهن چین به ایران از طریق افغانستان می‌شود، نه تنها در توسعه منطقه و کشور دوست و همسایه افغانستان نقش مستقیم دارد بلکه تکمیل و توسعه شبکه ریلی کشورهای عضو سازمان همکاریهای اکو، افزایش ترانزیت کالا از کشورهای آسیای میانه به اقیانوس هند و آغازی برای ایجاد یک کریدور بین‌المللی در مسیر شرق به غرب و شمال به جنوب بازرگانی جهان را در پی دارد.

همچنین مسیر ریلی خواف – هرات در کنار “راه‌آهن در دست ساخت چابهار- زاهدان- بیرجند – مشهد” در مسیر کریدور بین‌المللی تجارت جهانی، نویدبخش رونق و توسعه اقتصادی برای کشورهای منطقه است.

هم‌اینک ۴۰ درصد حجم واردات کشور افغانستان از طریق پایانه مرزی دوغارونِ شهرستان تایباد صورت می‌گیرد لذا فعالیت مسیر ریلی خواف – هرات شمار ۱۸۰ هزار دستگاه کامیونی را که سالانه از طریق دوغارون بین ایران و افغانستان کالا حمل می‌کنند به میزان ۵۰ درصد کاهش داده و نه تنها هزینه حمل و نقل بار را کمتر می‌کند  بلکه انتظار می‌رود بر حجم مبادلات اقتصادی بین دو کشور به میزان قابل توجهی بیافزاید.

پیش‌بینی می‌شود در سال نخست فعالیت مسیر ریلی خواف – هرات، سه میلیون تن بار و کالا و در سال نهایی افق این طرح، شش میلیون تن بار و کالا از طریق آن بین ایران و افغانستان جابه‌جا شود. با بهره‌برداری این مسیر خط آهن، سالانه یک میلیون مسافر از همین طریق بین دو کشور ایران و افغانستان رفت و آمد خواهند کرد.

گرچه همه کنترلهای مربوط به سرعت و انتقال بار در این مسیر ریلی انجام و به پایان رسیده اما فعالیت بخش مسافربری راه آهن خواف – هرات هنوز نیازمند هماهنگیهای دوجانبه نهایی بین ایران و افغانستان در خصوص فروش بلیت و جابه‌جایی مسافر است. 

برچسب ها: سیمان ، افغانستان ، صادرات
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: