bazarnews

کد خبر: ۸۰۸۷۹
تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۸
معاون امور صنایع وزیر صنعت، معدن و تجارت گران شدن لوازم خانگی را مربوط به گرانی در بازار دانست و گفت: شاخص بهای تولید کننده بیشتر از شاخص بهای مصرف کننده است.
مهدی صادقی‌نیارکی با اشاره به افزایش تولید در صنایع لوازم خانگی گفت: تولید تلویزیون در مقایسه با ۸ ماهه نخست سال ۹۸، ۵۹ درصد، ماشین لباسشویی ۵۸ درصد و یخچال فریزر ۲۸ درصد افزایش داشته است، اما در کولر آبی منفی ۶ درصد کاهش داشتیم.

معاون امور صنایع وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: این میزان تولید در مقایسه با مدت مشابه سال ۹۶ که بیشتر برند‌های بین المللی در کشور حضور داشتند، میزان تولید، تلویزیون ۸ درصد، لباسشویی ۱۹ درصد، یخچال فریزر ۴۵ درصد و کولر آبی ۶ درصد رشد داشت. نکته‌ای که در حوزه تولید لوازم خانگی در مقایسه با سال ۹۶ و ۹۷ بسیار حائز اهمیت به شمار می‌رود، افزایش عمق ساخت داخل در این صنعت است. هم اکنون میزان عمق ساخت داخل در صنعت لوازم خانگی بزرگ ۷۰ درصد بوده و تولید داخل پاسخگوی ۱۰۰ درصد نیاز داخلی است.

وی با اشاره به سیاست‌های وزارت صمت برای توسعه صنعت لوازم خانگی تصریح کرد: امسال برای تولید ۱۲ میلیون دستگاه لوازم خانگی بزرگ و کوچک برنامه ریزی کرده ایم و سال گذشته نیز ۹ میلیون دستگاه تولید کردیم.

صادقی نیارکی افزود: تولید لوازم خانگی حدود ۱ میلیارد دلار ارزبری دارد، اما حدود ۸ میلیارد دلار کالای تولید داخل جایگزین آن می‌کنیم که اگر این کالا‌ها در داخل تولید نمی‌شد، باید ۸ میلیارد دلار ارز از کشور خارج می‌کردیم.

معاون امور صنایع وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: با توجه به رشد ۱۰۰ درصدی نرخ ارز، ۳۰ درصد واردات مربوط به لوازم خانگی از این افزایش تأثیر مستقیم گرفته است، اما گران شدن لوازم خانگی مربوط به گرانی در تولید نیست بلکه در بازار این اتفاق افتاده است.
 
صادقی نیارکی افزود: شاخص بهای تولید کننده بیشتر از شاخص بهای مصرف کننده است.

وی گفت: مهمترین اولویت وزارت صمت تأمین مواد اولیه برای تولید کنندگان لوازم خانگی از جمله توزیع عادلانه ورق و محصولات پتروشیمی برای این صنعت وهمه صنایع کشور است.

صادقی نیارکی افزود: در حال مشخص کردن جامعه هدف برای عرضه مستقیم لوازم خانگی از تولید کننده به مصرف کننده هستیم.
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: