bazarnews

کد خبر: ۸۰۸۹۶
تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۵
در گفتگو با بازارنیوز مطرح شد؛
نایب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس تصریح کرد: اگر صادرات محصول کشاورزی باعث افزایش در داخل خواهد شد، تعرفه‌ای را بر روی صادرات آن محصول وضع کنیم و درآمد حاصل از آن را به هر طریقی که دولت تصمیم دارد، به مصرف کننده بدهیم.

لزوم وضع تعرفه به جای ممنوعیت صادرات محصولات کشاورزی/ دلیل مشکلات در بازگشت ارز محصولات، اشکالات مدیریتی است

گروه کشت‌و‌صنعت بازارنیوز- بهزاد قبادی؛ جلال محمودزاده، نایب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس، پیرامون افزایش صادرات مرکبات و تاثیر آن بر قیمت این محصولات در بازار داخل به بازارنیوز گفت: نباید جلوی صادرات محصولات کشاورزی را گرفت و این صادرات باید به چند دلیل، به طور مستمر ادامه داشته باشد.

وی افزود: یکی از دلایل این است که بازار‌های جهانی منتظر ما نمی‌مانند؛ ما باید همیشه مشتریان خارجی و بازار‌های دنیا را برای محصولات خودمان حفظ کنیم. اگر بازار‌های خارجی مطمئن نشوند که محصول ایرانی دائمی است و صادرات آن قطع و وصل می‌شود، به سراغ کشور‌های دیگری می‌روند که صادرات دائمی دارند؛ لذا برای حفظ بازار‌های دنیا در هر شرایطی باید صادرات داشته باشیم.

نایب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس در ادامه توضیح دلایل ضرورت صادرات محصولات کشاورزی اظهار کرد: بر اساس مواد اسناد بالادستی و ابلاغیه اقتصاد مقاومتی، ما باید صادرات محصولات کشاورزی را افزایش دهیم تا بتوانیم از این طریق ارز وارد کشور کنیم.
 
 
*وضع تعرفه، راه حل مشکل افزایش قیمت محصولات در داخل در پی افزایش صادرات

محمودزاده، نگرانی برای افزایش قیمت محصولات در داخل، در پی افزایش صادرات را وارد دانست و تصریح کرد: برای رفع این مشکل، نباید جلوی صادرات گرفته شود. باید در کنار این که تولید حمایت شود، اگر صادرات محصول کشاورزی باعث افزایش در داخل خواهد شد، تعرفه‌ای را بر روی صادرات آن محصول وضع کنیم و درآمد حاصل از آن را به هر طریقی که دولت تصمیم دارد، به مصرف کننده بدهیم. در این صورت، با صادرات محصول، هم درآمد کشاورز‌ها بالا رفته، هم ارز وارد کشور شده و هم اصول اقتصاد مقاومتی را اجرا کردیم.

وی افزود: در تمام دنیا همین کار را می‌کنند. اگر بررسی کیند، متوجه می‌شوید که هیچ کشوری جلوی صادرات محصولات کشاورزی را نمی‌گیرد و با اعمال تعرفه، قیمت را کنترل می‌کند.

*اشکالات مدیریتی، دلیل مشکلات در بازگشت ارز حاصل از صادرات محصولات کشاورزی

محمودزاده، پیرامون مشکلات بازگشت ارز حاصل از صادرات محصولات کشاورزی، به بازارنیوز گفت: در بازگشت ارز حاصل از صادرات محصولات کشاورزی اصلا مشکل نیست و دلیل اشکالات موجود، خطا‌های مدیریتی است. بانک مرکزی اعلام می‌کند که این ارز باید به صورت نقدی برگردد. از آن طرف بانک‌های ما همه تحریم‌اند. راهش این است که صادرکننده و واردات کننده محصولات را با هم هماهنگ کند. صادرکننده محصولی را صادر می‌کند و باید ارز حاصل از فروش آن را بازگرداند، در حالی که ما محصولاتی را نیاز داریم که باید به کشور وارد کنیم؛ به عنوان مثال ۸۰ درصد روغن مصرفی و ۷۵ درصد کنجاله سویا، ذرت و نهاده دامی به کشور وارد می‌شود؛ لذا باید صادرکنندگان را با واردکنندگان هماهنگ کنند که ارز خود را به آن‌ها داده تا با آن واردات انجام شود.

این نماینده مجلس در پایان تاکید کرد که دولت باید بر این هماهنگی بین صادرکننده و واردکننده نظارت داشته باشد تا کالای غیرنیاز با ارز حاصل از صادرات وارد کشور نشود.
 
گفتنی است؛ در پی افزایش صادرات محصولات مرکباتی، قیمت این محصولات در بازار داخل بالا رفت که مورد انتقاد مردم و کارشناسان قرار گرفت. به عنوان نمونه، پرتقال که در سال‌های گذشته رنج قیمتی بین هزار تومان تا ۳ هزار تومان را داشت، در حال حاضر بین ۷ تا ۱۱ هزار تومان در عمده‌فروشی‌ها به فروش می‌رسد.  
 
پیام پیام//
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: