bazarnews

کد خبر: ۸۰۸۹۹
تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۹ - ۰۷:۴۸
در گفتگو با بازارنیوز مطرح شد؛
نماینده ساری در مجلس، با بیان اینکه ممکن است برای پایان سال با کمبود میوه رو به رو شویم، تاکید کرد: دولت باید از همین حالا میوه را به قیمت امروز از باغدار خریداری و انبار کند، اما دولت به دنبال این است که محصول را ارزان‌تر بخرد.

احتمال کمبود مرکبات برای پایان سال/ دولت باید صادرات را تنظیم کند تا مجبور به واردات نشویم

گروه کشت‌وصنعت بازارنیوز-بهزاد قبادی؛ منصورعلی زارعی کیاپی، نماینده شهرستان ساری در مجلس شورای اسلامی، پیرامون افزایش قیمت محصولات باغی شمال کشور، نسبت به سال‌های گذشته به بازارنیوز گفت: امسال قیمت‌ها با هزینه‌کرد باغداران تقریبا متناسب شده است. سال‌های گذشته که مرکبات خیلی ارزان بود، کشاورز کیلویی ۲ تا ۳ هزار تومان ضرر می‌کرد. امسال هزینه‌ها خیلی سنگین شد و اکنون تقریبا قیمتی که از باغدار خریداری می‌شود که حدود ۶ هزار تومان است،  متناسب با هزینه هاست و خیلی گران نیست.

وی صادرات را از دیگر عوامل افزایش قیمت دانست و با این از آن حمایت کرد و افزود: سال‌ها کشاورزان ضرر داده اند، چون قیمت‌ها متناسب نبود و گاهی هم محصولات آن‌ها اصطلاحا می‌ریخت و تبدیل به ضایعات می‌شد. امسال با افزایش حجم تولید، صادرات جای خود را بازکرد تا باغداران بتوانند زیان‌های خود را جبران کنند. دولت باید بازار داخلی را نه با کاهش قیمت میوه‌جات، بلکه با متناسب‌سازی قیمت با هزینه‌کرد باغدار تنظیم کند.

زارعی با بیان اینکه ممکن است برای پایان سال با کمبود میوه رو به رو شویم، تاکید کرد: دولت باید از همین حالا میوه را به قیمت امروز از باغدار خریداری و انبار کند، اما دولت به دنبال این است که محصول را ارزان‌تر بخرد؛ کشاورز هم به جای این کار، صادر می‌کند. لذا جلوگیری از صادرات راهکار نیست؛ راهکار این است که دولت با این قیمتی که صادر می‌شود و متناسب با هزینه‌کرد باغدار است، ذخیره سازی انجام دهد تا مشکلی پیش نیاید.

نماینده ساری در مجلس، در حمایت از صادرکنندگان محصولات کشاورزی به بازارنیوز گفت: باید دست صادرکننده را باز بگذاریم و مانع بخش خصوصی نباشیم. اگر تعرفه‌ای هم برای صادرات تعیین می‌کنیم، بایدمتناسب با هزینه‌ها باشد و درآمد‌های حاصل از آن را برای رشد تولید در این حوزه خرج کنیم. دولت برای بازگشت ارز حاصل از صادرات باید دست صادرکننده را باز بگذارد، اما برای جلوگیری از واردات کالا‌های غیرضروری یا خروج ارز از کشور، باید نظارت کامل و کافی را داشته باشد.

وی افزود: دستگاه‌های متولی مثل وزارت صمت و اتاق‌های بازرگانی باید تدبیر کنند که در کنار ثبات امنیت غذایی کشور، مسیر صادرات را برای صادرکنندگان هموار شود. این طور نباید باشد که همه مرکبات ما به کشور‌های دیگر صادر شود، بعد دولت برای تامین میوه مورد نیاز داخل به واردات روی آورد.

پایان پیام//
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: