bazarnews

کد خبر: ۸۱۰۰۶
تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۸
در گفتگو با بازارنیوز مطرح شد؛
عضو هیات مدیره اتحادیه باغداران کشور اظهار کرد: اگر باغات از دست بروند و دوباره بخواهیم آن‌ها را احیا کنیم، باید ۵۰ سال کار کنیم تا به شرایط امروز برگردیم.

گروه کشت‌وصنعت بازارنیوز- بهزاد قبادی؛ مجتبی شادلو، عضو هیات مدیره اتحادیه باغداران کشور پیرامون افزایش قیمت میوه‌جات و محصولات کشاورزی  به بازارنیوز گفت: اگر بخواهیم منطقی به افزایش قیمت میوه‌جات در کشور نگاه کنیم، بخش کشاورزی هم از تورم موجود در کشور تبعیت کرده است. ما در نهاده‌ها افزایش ۲ تا ۳ برابری داشتیم؛ همچنین کمبود در نهاده‌ها دغدغه برای تولید کنندگان ایجاد کرد و مجبور شدند به قیمت گران از بازار آزاد تامین کنند.

وی افزود: انواع میکروالمنت‌ها و ریزمغذی‌هایی که باید مصرف شود، علاوه بر کود‌های ماکرو و سایر موضوعا ت مربوط به کشاورزی مثل ابزارآلات و دستگاه‌هایی که مصرف هرروزه است، فوق العاده گران شدند. کشاورز تولید زنده می‌کند و ناچار است از این‌ها استفاده کند و باید در همان موقعی که  نیاز است، تهیه شود؛ چون اگر بخواهد صبر کند، محصولش ضایع می‌شود.
 
*مکانیسم عرضه و تقاضا، مکانیسم 200 سال پیش است

شادلو معیار عرضه و تقاضا برای تعیین قیمت را نادرست و قدمی دانست و اظهار کرد: اگر بازار بخواهد به حال خود رها شود و بر اساس روش ۲۰۰ سال پیش که فقط ملاک قیمت، عرضه و تقاضا بود، دچار مشکل می‌شویم. مکانیسم عرضه و تقاضا دیگر کارآمد نیست؛ برخی اوقات عرضه زیاد است، ولی این عرضه زیاد هم هزینه‌های بالا را داشته، ولی چون حجم آن بالاست، قیمت در بازار طوری تعیین می‌شود که نصف هزینه‌ها را هم در بر نمی‌گیرد و کشاورز به اجبار باید آن را قبول کند.

وی افزود: بازار ما باید از این روال سنتی خارج شود و به شرایط علمی برسد. قیمت‌ها باید متشکل از قیمت تمام شده کالا به  اضافه حداقل سود متعارف برای تولیدکننده و توزیع کننده باشد. بازار ما به حال خود رها شده است. یا اینقدر ارزان می‌شود که به قیمت ۱۰ سال قبل بر می‌گردد یا گاهی به دلیل کمبود گران می‌شود.

*وضعیت تولید مرکبات

عضو هیات مدیره اتحادیه باغداران، پیرامون وضعیت مرکبات در کشور به بازارنیوز گفت: مرکبات در بهار امسال مانند برخی دیگر از میوه‌ها مانند سیب، هنگام گل‌دهی به دلیل بارندگی‌های مستمر دچار مشکل و باعث شد از میزان انتظار تولیدمان، محصول کمتری داشته باشیم؛ ولی لطف خداوند شامل حال باغداران شد و پس از آن دوره، مشکل خاصی پیش نیامد. محصولات در حال حاضر به ثمر نشسته و درحال برداشت است.

وی افزود: مرکبات تا فروردین سال ۱۴۰۰ به طور مستمر برداشت می‌شود. برداشت پرتقال تامسون شروع شده و تا پایان دی ماه ادامه دارد. در ادامه پرتقال والنسیا در گونه‌ها و مناطق مختلف برداشت می‌شود. در سایر مرکبات هم به همین صورت است.

شادلو اضافه کرد: امیدواریم از نظر پشتیبانی تولید اتفاق طبیعی رخ ندهد. در حال حاضروضعیت تولید با وجود نگرانی‌هایی که داشتیم، قابل قبول است. کشاورزان تلاش کردند و محصولات بازارپسندی را تولید کردند و ضایعات تولید کم بوده است.

*صادرات قطع شود، 50 سال عقب می‌افتیم

شادلو درباره تاثیر صادرات مرکبات در افزایش قیمت‌های اخیر به بازارنیوز گفت: صادرات همیشه در بازار بی تاثیر نبوده، ولی ما به صادرات نیاز داریم. ما در محصولات باغی مثل سیب، مرکبات، کیوی، انار و انگور به ظرفیتی از تولید رسیدیم که تقریبا ۲ برابر مصرف داخلی، تولید داریم. این تولید یک شبه اتفاق نیفتاده است. طی نیم قرن گذشته تلاش‌های زیادی انجام گرفته و توسعه باغات انجام شده تا الان به اوج باردهی رسیده است. توسعه باغات با نگاه صادرات انجام می‌شد.

وی تصریح کرد: نیاز داخل، اولویت اول ماست و باید در ادامه آن صادرات داشته باشیم. صادرات نباید بازار داخل را به چالش کشیده، قیمت‌ها را از ثبات خارج کند. با این حال نباید صادرات را از دست بدهیم. بازار‌های صادراتی به راحتی به دست نیامده اند. این‌ها بازار‌هایی است که کشور‌های دیگر خیلی زود جای ما را می‌گیرند و ما باید باید پشت دیوار‌ها بمانیم و تولیدی که برای آن این همه زحمت کشیده شده با آن هزینه‌های بالا، ضایع شود. اگر باغات از دست بروند و دوباره بخواهیم آن‌ها را احیا کنیم، باید 50 سال کار کنیم تا به شرایط امروز برگردیم.

*قیمت عمده‌فروشی پرتقال در تهران

عضو هیات مدیره اتحادیه باغداران قیمت عمده فروشی پرتقال در تهران را بین ۷ تا ۱۱ هزار تومان عنوان کرد و تصریح کرد: خرده‌فروشی‌ها باید بین ۲۵ تا ۳۰ درصد برای خود  سود محسابه کنند و اگر بیشتر از این باشد، بی انصافی آن‌ها را نشان می‌دهد که دولت باید بر آن نظارت کند.  این رقم‌های عمده فروشی، براساس مقدار عرضه، کیفیت محصولات و بسته بندی کشف قیمت شده؛ لذا قیمت عمده فروشی، قیمت قابل قبول برای همه است.

وی درپایان گفت: خیلی‌ها انتقاد می‌کنند که چرا به عنوان نمونه قیمت پرتقال در باغات بین ۴ تا ۵ هزار تومان است، ولی در عمده فروشی و بازار قیمت‌ها بالاتر است. آن رقم ها، قیمت روی درخت است. این محصول روی درخت، ۲ تا ۳ هزار تومان هزینه جمع آوری، بسته بندی و حمل و نقل دارد تا به عمده فروشی برسد. قیمت واقعی همان قیمت عمده فروشی است. بهرین قیاس در بازار، قیمت در میادین مرکزی میوه و تره بار استان هاست که خرده فروشی‌ها از آنجا بار خود را تامین می‌کند.
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: