bazarnews

کد خبر: ۸۱۰۵۶
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۷
معاون توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت ایران گفت: طرح توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی در نیمه دوم سال ۱۴۰۰ به مرحله برداشت گاز می رسد.

رضا دهقان، معاون توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت ایران در حاشیه آیین رسمی آغاز عملیات حفاری نخستین چاه طرح توسعه فاز 11 میدان گازی پارس جنوبی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: قرارداد اولیه این طرح سال 96 با کنسرسیوم شرکت های توتال فرانسه، شاخه بین المللی شرکت ملی نفت چین (سی ان پی سی آی)، و پتروپارس ایران امضا شده بود که متأسفانه به دلایل خارج از کنترل شرکت ملی نفت ایران، شریکان خارجی کار را ادامه ندادند و مدیریت کار به پتروپارس سپرده شد.
وی با بیان اینکه برای اجرای طرح عملیات حفاری فاز 11، 40 بسته کاری تعریف شده است، افزود: پارسال کارهای مقدماتی و مطالعات مهندسی تکمیل تر و مناقصه ها برگزار شد و جکت نخست طرح توسعه فاز 11 در نزدیک نقطه صفر مرزی با قطر نصب شد و هم زمان دکل حفاری روی جکت قرار گرفت، امروز آماده عملیات حفاری هستیم و انتظار ما این است که با حفر 5 یا 6 چاه، مرحله نخست برداشت گاز در سال آینده محقق می شود.
معاون توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت ایران اظهار کرد: در مجموع طرح توسعه فاز 11 دارای 24 حلقه چاه، دو سکو و خط جریان گاز به ساحل است که سکوی دوم در موقعیت دیگری نصب می شود.
دهقان هزینه اجرای این عملیات را حدود 500 میلیون دلار عنوان و تصریح کرد: قرار بر این بود تأمین مالی این طرح ازسوی سرمایه گذار خارجی باشد که با توجه به شرایط موجود شرکت ملی نفت ایران با امکانات و منابع داخلی و از محل فروش اوراق مشارکت هزینه آن را تأمین خواهد کرد و امیدواریم در فازهای بعدی این عملیات بتوانیم تأمین مالی آن را انجام دهیم.

خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: