bazarnews

کد خبر: ۸۱۰۸۸
تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۸
در حال حاضر ۳۲۰ شرکت دانش بنیان در حوزه شیرین سازی آب فعالیت می کنند. در یکسال اخیر دانش بنیان های ایرانی موفق به اختراع آب شیرین کن هیبریدی، نخستین توربوشارژر شیرین سازی و در نهایت طراحی و ساخت سیستم غشایی برای شیرین سازی آب شدند.

محققان ایرانی در سال های اخیر در حوزه شیرین سازی آب موفقیت های زیادی به دست آوردند. بخصوص در یکسال اخیر، دستاوردهای حاصل شده در راستای صادرات فناوری های شیرین سازی آب بسیار چشمگیر است. دستگاه آب شیرین کن نه فقط به منظور مصرف آب شرب، بلکه برای کشاورزی و موارد صنعتی هم مورد نیاز است. تیم تحقیقاتی گروه مهندسی شیمی دانشگاه اراک، روز گذشته موفق به طراحی غشای پروتئینی به منظور شیرین سازی آب دریا شد؛ اتفاقی که زنجیره فناوری شیرین سازی کشور را تکمیل و از حالا به بعد می توان بر صادرات فناوری شیرین سازی تمرکز کرد.
ورود به باشگاه غشایی ها در جهان
تیم دانش بنیان دانشگاه اراک به سرپرستی دکتر رضا داورنژاد، عضو هیئت علمی گروه مهندسی شیمی این دانشگاه به همراه تیم تحقیقاتی متشکل از دانشگاه صنعتی شیراز و تیمی دانش بنیان از شرکت پتروشیمی شازند، موفق به طراحی غشایی به منظور شیرین سازی آب دریا شدند.
شیرین سازی آب دریا با استفاده از این روش در درازمدت پاسخ مناسبی برای کمبود آب مورد نیاز در کشور است. در حال حاضر کمتر از ۱۰ کشور جهان موفق به دستیابی این فناوری شده و تولیدات این غشاها برای تصفیه آب خانگی و صنایع غذایی را آغاز کرده اند.
در حالی که هنوز بسیاری از کشورها در فناوری غشایی برای زمینه های دارویی و شیرین سازی آب دریا در مرحله ایده و آزمایش هستند، دانش بنیان های ایرانی آن را کاربردی کرده اند. بنابراین با پژوهش و مطالعه در این زمینه ها و دستیابی به توانمندی ساخت این غشاها در مقیاس های بزرگ و صنعتی قابلیت رقابت با شرکت های رقیب خارجی وجود دارد.

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: