bazarnews

کد خبر: ۸۱۱۰۷
تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۸
شورای رقابت پس از دو سال مجددا در ابتدای سال جاری به قیمت گذاری خودرو برگشت اما این بار کمی متفاوت تر. رضا شیوا، رییس شورای رقابت در آخرین نشست خبری خود با رسانه ها به قیمت گذاری خودروهای جدید اشاره کرده و گفته است: قیمت گذاری خودروهای جدید بر اساس روش «کلینیک» انجام می شود که طی آن ۱۰ تا ۱۲ خبره مستقل قیمت گذاری خودرو گزینش شده و در رابطه با قیمت، نظر خود را اعلام می کنند و در نهایت قیمت ها بررسی و مورد تایید شورا قرار خواهد گرفت.

او همچنین از انجام بررسی ها برای خروج خودروهای رقیب و همکلاس از دستورالعمل قیمت گذاری این شورا خبر داده و اعلام کرده؛ با توجه به انحصاری بودن بازار خودرو، شورای رقابت بر اساس قانون، موظف به ورود و تعیین دستورالعمل قیمت گذاری است و در مورد خودروهایی که جدید شناسایی شوند به عنوان مثال با پلتفرم متفاوت باشند، قیمت گذاری انجام خواهد شد ضمن آنکه گروه های خودروسازی سایپا و ایران خودرو هم مدتی است که خودروهایی در سطح بالاتر تولید می کنند؛ بنابراین اگر در بین تولیدات شرکت های خودروسازی خودروهای با یک کلاس و سطح وجود داشته که بتوانند با هم رقابت کنند آنگاه از چارچوب قیمت گذاری خارج خواهیم کرد که چند مورد مد نظر قرار دارند.
قیمت گذاری دستوری خودرو مطرود است
امیرحسین کاکایی، عضو هیات علمی گروه مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت در واکنش به خروج قیمت گذاری خودروهای همکلاس از نرخ گذاری شورای رقابت به «اعتماد» گفت: ادامه فرآیند فعلی یعنی قیمت گذاری دستوری خودرو تقریبا غیرممکن شده بود زیرا خودروسازان در حال حاضر به قدری زیان کرده اند که توان حرکت رو به جلو را عملا از دست داده اند و به مرز ورشکستگی نزدیک شده اند.
او با بیان اینکه نرخ گذاری دستوری نه تنها به خودروسازان ضربه زده بلکه مردم نیز از این بازار لطمه دیده اند، افزود: مدت ها بود که مسوولان بر این موضوع واقف بودند که باید راهی برای آزادسازی قیمت خودرو پیدا کرد تا دیگر کسی نتواند از این بازار سوءاستفاده کند، هر چند یک مدت فروش خودرو در بورس مطرح شد اما این امر به دلایل متعدد قابلیت اجرا نداشت و ندارد ضمن آنکه هیچ کشوری هم آن را اجرا نکرده است پس عملی هم نشد.

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: