bazarnews

کد خبر: ۸۱۱۲۰
تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۶
بروز اپیدمی کووید ۱۹ و پیامدهای اقتصادی ناشی از آن، بسیاری از فعالیت‌های اقتصادی در اقصی نقاط جهان را تحت تاثیر قرار داده است. در همین رابطه، موسسه Genome، در مطالعه‌ای به بررسی تاثیرات این اپیدمی روی شرکت‌های استارتاپی پرداخته است.

پیامدهای اقتصادی ناشی از بروز اپیدمی کووید 19، بسیاری از کسب و کارها در اقصی نقاط جهان را تحت تاثیر قرار داده است. بروز رکود در برخی فعالیت‌های اقتصادی طی چند ماه اخیر در حالی است که برخی دیگر از این فعالیت‌ها مانند گردشگری، به طور کامل از چرخه اقتصاد حذف شده‌اند. در همین رابطه، در ادامه به بیان خلاصه‌ای از گزارش موسسه Genome در مورد تاثیرات شیوع ویروس کرونا روی فعالیت‌های استارتاپی خواهیم پرداخت.

1) بروز اپیدمی کووید 19، فعالیت‌های استارتاپی را به واسطه کاهش سطح تقاضا و حجم سرمایه‌گذاری، تحت فشار قرار داده است. بر اساس شواهد موجود، سرمایه حدود 40 درصد از استارتاپ‌ها در صورت عدم تامین مالی، ظرف حداکثر 3 ماه آینده به اتمام خواهد رسید.

2) بروز اخلال در فرایند جذب سرمایه توسط شرکت‌های استارتاپی، یکی از مهمترین پیامدهای منفی شیوع ویروس کرونا برای این حوزه بوده است. در همین رابطه، شواهد موجود حاکی از لغو 18 درصد از قراردادهای سرمایه‌گذاری توسط سرمایه‌گذاران و به تعویق افتادن اجرای 54 درصد از آن‌ها است.

3) بیش از 72 درصد از شرکت‌های استارتاپی شاهد کاهش میزان گردش مالی خود (به طور متوسط، 32 درصد)، همزمان با آغاز بحران کنونی بوده‌اند. میزان این کاهش در مورد 40 درصد از این شرکت‌ها، بیش از 40 درصد بوده است. در همین زمینه، تنها 12 درصد از استارتاپ‌ها طی ماه‌های اخیر، رشد گردش مالی را تجربه کرده‌اند.

4) کاهش هزینه‌ها یکی از راهکارهای شرکت‌های استارتاپی برای عبور از بحران اقتصادی کنونی است. در همین راستا، طی چند ماه گذشته شاهد تعدیل نیرو یا کاهش دستمزد در بیش از 60 درصد از این شرکت‌ها بوده‌ایم.

5) مساله تامین مالی را می‌توان یکی از مهمترین مولفه‌ها در فرایند شکل‌گیری، تکامل و رشد شرکت‌های استارتاپی دانست. در همین رابطه، به دنبال بروز اپیدمی کووید 19، میزان جذب سرمایه‌گذاری مخاطره‌پذیر توسط این شرکت‌ها، به طور میانگین 20 درصد کاهش یافته است.

6) علیرغم اهمیت فراوان حمایت‌های دولتی در عبور بنگاه‌های اقتصادی مختلف از بحران‌، شواهد موجود حاکی از محرومیت 43 درصد از شرکت‌های استارتاپی در اقصی نقاط جهان از هر گونه حمایت دولتی (ملی و منطقه‌ای) است. در همین رابطه، مهمترین وظیفه دولت‌ها در شرایط کنونی را می‌توان تزریق منابع مالی به استارتاپ‌های در حال ورشکستگی دانست.

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: