bazarnews

کد خبر: ۸۱۱۳۰
تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۹
در بسیاری از کشورهای توسعه یافته ، بنگاه های اقتصادی و یا به اصطلاح همان خرده فروشان بر اساس امتیاز و گزارش اعتباری اشخاص اقدام به صدور کارت های خرید اعتباری می کنند. با این اقدام، درواقع مشتریان اعتباری نیز به دامنه مشتریان آن بنگاه اقتصادی اضافه شده و موجب رشد هرچه بیشتر درآمد بنگاه اقتصادی خواهد شد.

در حال حاضر روشهای متفاوتی برای فروش اعتباری خرده فروشیها در ایران نیز استفاده می شود که در همه فروشگاه ها نیز مورد استفاده قرار نمی گیرد. در ادامه دو روش متداول و یک روش نوین معرفی می شود.
روش اول)
برخی از فروشگاه ها مشتریان را به بانکها معرفی نموده تا بانک اعتبار مورد نظر را تامین نماید و مشتری پس از تامین اعتبار، وجه نقد را به فروشنده و اقساط را به بانک پرداخت می کند. در این حالت فروشگاه هیچ نقشی در اعطای اعتبار نداشته ،خرید برای فروشگاه نقدی صورت می گیرد و فروشگاه نقشی را در شناسایی و اعتبار سنجی مشتری ندارد. اما دریافت وام به دلیل داشتن مراحل اداری فرآیندی زمان بر است و اگر مشتری شرایط دریافت وام را نداشته باشد از خرید منصرف می شود.
روش دوم)
برخی دیگر از فروشگاه ها نیز مستقیما با دریافت چک،سفته و یا دیگر وثایق، اقدام به فروش اقساطی می نمایند. در این روش فروشگاه مستقیما اقدام به اعطای اعتبار نموده و نقش بانک و سایر موسسات حذف می شود.
در این روش به دلیل فقدان ضامن و همچنین کم شدن فرآیند اداری، مشتری تمایل بیشتری به خرید دارد. سود فروشگاه به دلیل فروش اقساطی افزایش می یابد اما اعتبارسنجی افراد و شناسایی افراد خوشحساب برای فروشگاه ها کاری دشوار و هزینه بر است. از اینرو احتمال عدم بازپرداخت اقساط زیاد است.

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: