bazarnews

کد خبر: ۸۱۱۶۵
تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۴
سهم اعتبارات عمرانی در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ نسبت به کل مصارف عمومی دولت به پایین ترین سطح تاریخی خود سقوط کرده است تا ناکارآمدی سازمان برنامه و بودجه بیش از گذشته مشخص شود.

در دولت روحانی سهم اعتبار طرح های عمرانی از بودجه دولت روند نزولی داشته است. این امر بدین معناست که به تدریج سهم عمده ای از منابع بودجه عمومی دولت صرف امور هزینه ای شده و سهم اعتبارات عمرانی کاهش یافته است.

طرح های تملک دارایی های سرمایه ای یا طرح های عمرانی بخشی از سرمایه گذاری های دولت است که اغلب در حوزه زیرساخت ظهور پیدا می کند. یکی از اصلی ترین کانال های سرمایه گذاری دولت در ایجاد ظرفیت های جدید تولیدی و خدماتی در کشور طرح های تملک دارایی های سرمایه ای است. سقوط طرح های عمرانی به معنای کاهش شدید سرمایه گذاری دولت در اقتصاد کشور است.
کل اعتبارات طرح های تملک دارایی های سرمایه ای در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ معادل ۱۰۴ هزار میلیارد تومان است که سهم این اعتبارات نسبت به مصارف عمومی دولت به میزان ۱۲ درصد ثبت شده است.
این موضوع نشان می دهد که به تدریج سهم عمده ای از منابع بودجه عمومی دولت صرف امور هزینه ای شده و سهم اعتبارات عمرانی کاهش یافته است.
نکته مهم دیگر آن که معمولاً تحقق بودجه عمرانی بسیار کمتر از رقم مصوب است. در سال های ۱۳۷۶ تا ۱۳۹۸ به طور میانگین حدود ۶۶ درصد از اعتبارات عمرانی تحقق یافته است. این در حالی است که درصد تحقق اعتبارات هزینه ای به طور متوسط ۹۳ درصد بوده است.
از سال ۱۳۹۲ با روی کار آمدن دولت روحانی، به تدریج سهم بودجه عمرانی از کل مصارف عمومی دولت کاهش یافت. سهم ۱۲ درصدی بودجه عمرانی از کل مصارف عمومی دولت، پایین ترین نسبت در میان دولت های اخیر محسوب می شود و نشان دهنده بی توجهی دولت روحانی به سرمایه گذاری در پروژه های زیرساختی کشور است.

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: