اینها صحبتهای مهدی مقصودی -سرپرست مرکز تجزیه و مبادلات پست کشور- است که مرکز پست چهارراه لشگر را نبض پست کشور میداند که اگر روال عادی باشد، متعاقبا نبض کشور هم میزان است. او درباره فعالیت پست در ماههای اخیر به ایسنا گفت: اگر تا پیش از این، طیف خاصی از خدمات پستی استفاده میکردند، در این ماهها، عملا خدمات پستی به مخاطبان عام ارائه میشود. خریدهای پستی سبک زندگی مردم را تغییر داده و به همین دلیل لازم است که این بخش تقویت شود.
مدیرکل پست استان تهران با اشاره به اقبال به خدمات پستی در سایر کشورها بیان کرد: فارغ از استراتژیهای سیاسی کشوری مانند امریکا، میتوان از این کشور بهینهکاوی کرد، زیرا کارشناسیشده به سمت بسیاری از کارها پیش میرود. اینکه انتخابات این کشور بهعنوان مهمترین فرآیندی که تکلیف سیاستگذاری در کشور را مشخص میکند، با استفاده از ظرفیتهای پستی انجام شود، نشان میدهد که باید به این بخش توجه کرد.
پست امروز شامل خدمات نیابتی و خریدهای اینترنتی میشود
مقصودی با بیان اینکه زمانی پست جنبه حالیه داشت، اما اکنون دو طیف دارد که شامل مرسولاتی که خدمات نیابتی را انجام میدهند و خریدهای اینترنتی میشود، گفت: خدمات پستی شامل G۲C (دولت به مشتری) و B۲C (بیزینس به مشتری) است. پست به واسطه ظرفیت و تکلیف قانونی که در قانون برنامه ششم صراحتا اشاره شده، مکلف است خدمات میاندستگاهی را انجام دهد. بخشی از مرسولات شامل گذرنامه، گواهینامه، کارت سوخت، ابلاغیههای دادگستری و پروندههای قضایی از طریق پست جابهجا میشود. برای هر کدام از این خدمات، ساعات زیادی در سفرهای شهری نیاز است و فعالیت هر نامهرسان در طول روز از ۱۰۰۰ سفر غیرضروری جلوگیری میکند.
وی ادامه داد: بخش دیگر خدمات، خریدهای اینترنتی است. کرونا مانند کاتالیزور فرآیندها را تسریع بخشید، مردم به سمت پست اقبال ناگهانی آوردند و فرصت تقویت زیرساختها از ما گرفته شد. قبل از شیوع کرونا مردم خرید اینترنتی را یک نیاز فانتزی میدیدند، اما کرونا باعث شد با ایجاد یک پارادایم شیفت، سبک زندگی مردم به سمت خرید اینترنتی برود، تا جایی که خریدهای ضروری، از آب معدنی تا الکل و ماسک که امروزه بخشی از ضروریات زندگی مردم است، از طریق اینترنت انجام میشود و فرآیند انتقال این کالاها، عمدتا از سوی پست صورت میگیرد.
در طول ماههای گذشته، به واسطه افزایش فرآیندهای آنلاین و خریدهای اینترنتی، فعالیت شرکت پست هم چندین برابر شده است و فراهم نبودن زیرساختها، نارضایتیهایی هم از تاخیر در ارسال بستههای پستی ایجادکرده. مقصودی فرآیند پست را متشکل از سه ضلع نیرو، فضا و زمان میداند که اگر هر کدام از این بخشها با مشکل مواجه شوند، فرآیند پستی را دچار اختلال میکنند.
نیروی انسانی خستگی و مریضی دارد، کما اینکه به گفته مقصودی، شرکت پست تا کنون ۱۹۰۰ نفر مبتلا به کرونا و ۲۰ فوتی داشته است. عامل موثر دیگر در فرآیند پستی، زمان است، از زمانی که بسته به باجه پستی تحویل میشود، تا زمانی که باید به مرکز مبادله برسد و به مقصد ارسال شود، یک زمانبندی دارد و مانند دوی امداد، اگر یکی از این مراحل تاخیر داشته باشد، در مراحل دیگر اثر میگذارد. پارامتر دیگر، فضایی است که بستههای پستی در زمان تجزیه و مبادله نیاز دارند. پیش از این، پایه پست بر مبنای پستنامه و پاکت بوده و اکنون که به سمت بسته رفته، مشکل فضا را برای این شرکت ایجاد کرده است.
راهاندازی یک مرکز تجزیه مبادلات برای مرسولات انبوه
سرپرست مرکز تجزیه و مبادلات پست کشور درباره چارهاندیشی برای مشکل فضا عنوان کرد: یکی از دلایلی که بخشی از کارها بهصورت کیفی انجام نمیشود، شلوغی مرکز مبادله است، زیرا ظرفیت مرسولات از فضای موجود بیشتر بوده. به همین دلیل از حدود ۱۰ روز است که یک مرکز تجزیه مبادلات برای مرسولات انبوه در نسیمشهر ایجاد کردیم تا بخشی از فرآیندهای آنجا انجام شود. با راهاندازی این مرکز، تا حد زیادی مشکل فضا حل شده است و ما همچنین در حال تقویت ظرفیتهای توزیع هستیم و این قول را میدهیم که از هفته دیگر پستی با روال عادی خواهیم داشت.
اگرچه از زمان شیوع کرونا، بسیاری از ادارات دولتی دورکار شدند و در هفتههای گذشته هم کسبوکارها با تعطیلی مواجه بودند و منع عبور و مرور هم برای رعایت قرنطینه وضع شد، اما شرکت پست در این مدت تعطیلی نداشت. مقصودی در این خصوص بیان کرد: شرکت پست از زمان بحران کرونا با ظرفیت ۱۰۰درصدی و بدون وقفه کار کرده. در بخشنامه وزارت کشور، ما در گروه یک ارائه خدمات ضروری هستیم و روزهای جمعه هم کار میکنیم. حتی فعالیت مرکز تجزیه مبادلات شبانهروزی است و واحدهای توزیع هم جمعهها باز هستند و تنها واحدهای قبول جمعهها تعطیل هستند برای اینکه بتوانیم ورودیهای خود را متناسب با زیرساخت کنترل کنیم