bazarnews

کد خبر: ۸۱۲۱۰
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۸
رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت که بودجه وزارت بهداشت و درمان در سال ۱۴۰۰ در صورت تحقق، مناسب است و در ظاهر ۱۵ درصد بودجه عمومی به حوزه سلامت اختصاص داده شده اما مهم میزان تخصیص آن است.

حسینعلی شهریاری در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به بودجه بخش سلامت در لایحه بودجه ۱۴۰۰ گفت: بودجه وزارت بهداشت و درمان بدون محاسبه بیمه سلامت ۵۷ درصد رشد داشته، بودجه بیمه سلامت نیز حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان پیش بینی شده است.
وی افزود: بخشی از پیش بینی بودجه بخش سلامت از محل درآمدهای یک درصد از مالیات بر ارزش افزوده است که طبق قانون باید به حوزه سلامت داده شود. مالیات بر ارزش افزوده پول نقد محسوب می شود یعنی همان پولی که مردم زمان خرید پرداخت می کنند اما در نهایت یک درصد مالیات به حوزه سلامت داده نمی شود و شاید کمتر از نیم درصد تخصیص یابد. قطعا اگر این میزان به طور کامل به بخش سلامت پرداخت شود کمکی به وزارت بهداشت می کند.
وی افزود: طبق قانون ۱۰ درصد خالص هدفمندی یارانه ها باید به حوزه سلامت داده شود که در چند سال اخیر حتی یک ریال هم پرداخت نشده، منظور درآمدهای حاصل از افزایش قیمت حامل های انرژی است که در بودجه ۱۴۰۰، ۹۰ هزار میلیارد تومان پیش بینی شده و ۱۰ درصد آن ۹۰۰۰ میلیارد تومان می شود. یعنی باید این مبلغ به بخش سلامت داده شود که این اتفاق عملا رخ نمی دهد.
رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس یادآور شد: در سال های گذشته دولت موضوع پرداخت ۱۰ درصد از درآمدهای حاصل از افزایش قیمت حامل های انرژی به بخش سلامت را در بودجه قید می کرد اما پولی به وزارت بهداشت داده نمی شد. پس نباید تصور شود که مبلغی که در بودجه می آید عملا تخصیص می یابد. در اینجا تخصیص آن مبلغ برای وزارت بهداشت مهم است.

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: