bazarnews

کد خبر: ۸۱۳۰۷
تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۱
نایب رئیس بنیاد ملی گندمکاران ایران از قطعی شدن افزایش نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی با اصلاح قانون خرید تضمنی محصولات کشاورزی خبر داد و گفت: نرخ های جدید قبل از برداشت گندم تا پایان سالجاری اعلام خواهد شد.

در سال 68 قانون خرید تضمینی محصولات کشاورزی به تصویب مجلس رسیده. هدف از این قانون حمایت از تولید محصولات اساسی کشاورزی و ایجاد تعادل در نظام تولید و جلوگیری از ضایعات محصولات کشاورزی و ضرر و زیان کشاورزان است. بر اساس قانون خرید تضمینی دولت موظف است همه ساله خرید محصولات اساسی کشاورزی ( گندم، برنج، جو، ذرت، چغندر، پنبه وش، دانه های روغنی، چای، سیب زمینی، پیاز و حبوبات) را تضمین نموده و حداقل قیمت خرید تضمینی را اعلام و نسبت به خرید آنها از طریق واحدهای ذیربط اقدام کند. این قانون در سال های 72 و 83 به منظور تکمیل مواد آن در مجلس مورد بازنگری و اصلاح قرار گرفت.
طی سال ها پس از تصویب این قانون اجرای آن با مشکلاتی مواجه بوده است. کارشناسان معتقدند سازوکار قانون خرید تضمینی محصولات کشاورزی به نحوی تعیین شده است که قابلیت اجرای صحیح آن وجود ندارد و مجلس و کشاورزان نیز توانایی اظهار نظر و نظارت بر آن را از دست داده اند.

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: