bazarnews

کد خبر: ۸۱۴۰۱
تاریخ انتشار: ۰۲ دی ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۱
بیت عفری با اشاره به اینکه پیش بینی سازمان برنامه و بودجه و دولت از ساختار شرکت های دولتی در لایحه بودجه، واقعی نیست، گفت: تعریف برنامه و بودجه، برنامه مالی دولت برای پیش بینی درآمد ها و برآورد هزینه هاست.

سعید بیت عفری، معاون دیوان محاسبات کشوری در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما گفت: با ساختار بودجه ای در کشور مواجهیم که هر سال بیش از ۶۰ تا ۷۰ درصد آن به شرکت های دولتی تعلق دارد، اما هیچ وقت به صورت جدی در مجلس به آن پرداخته نشده بود. پارسال با اصلاح ماده ۱۸۲ قانون آیین نامه داخلی مجلس، دولت مکلف شد پیش از ارائه لایحه بودجه، بودجه شرکت های دولتی را همراه با شاخص های عملکردی، ارزیابی، بودجه تفصیلی و نتایج گزارش های حسابرسی بازرسان قانونی، به مجلس ارائه کنند و مجلس آن را در مدت ۲۰ روز به دیوان محاسبات ارائه کند تا این دیوان گزارش خود را ارسال کند.
بیت عفری گفت: پارسال نخستین گزارش را دادیم و امسال هم این گزارش را به نمایندگان مجلس شورای اسلامی ارائه کردیم.
معاون دیوان محاسبات کشور افزود: هزار و ۵۶۲ میلیارد تومان از لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ یعنی بیش از ۶۵ درصد از ۲ هزار و ۴۳۶ میلیارد تومان بودجه به شرکت های دولتی و بقیه به بودجه عمومی مربوط است.
وی با اشاره به اینکه این هزار و ۵۶۲ میلیارد تومان مربوط به ۳۸۲ شرکت دولتی است، اضافه کرد: یکی از مهم ترین مسائل مربوط به شرکت های دولتی، سود ده و زیان ده بودن آنهاست.
بیت عفری گفت: در لایحه بودجه سال ۱۳۹۷ پیش بینی کرده بودیم که در این سال تعداد ۱۰ شرکت و یا بانک های دولتی و موسسات انتفاعی وابسته به دولت، زیان ده است در حالی که در عمل, ۲۲۷ شرکت، زیان ده شدند، همچنین این رقم در سال ۱۳۹۸ از ۶۷ شرکت پیش بینی شده به ۱۸۸ شرکت زیان ده رسید.

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: