bazarnews

کد خبر: ۸۱۴۱۹
تاریخ انتشار: ۰۲ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۱
دوشنبه (۲۴ آذر) سالروز صدور فرمان ۸ ماده‌ای امام خمینی (ره) برای حفظ و رعایت حریم خصوصی و محترم شمردن حقوق افراد بود که در سال ۱۳۶۱ به وقوع پیوست. شنبه (۲۹ آذر) نیز سالروز تصویب منشور حقوق شهروندی بود.

روزنامه ایران سه شنبه دوم دی یادداشتی را به قلم علی ربیعی دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری و سخنگوی دولت منتشر کرد و آورد:  در این روز منشور حقوق شهروندی به امضای رئیس جمهوری رسید. دولت به جد معتقد است تحرک و پویایی جامعه امکان نخواهد داشت مگر آنکه همه آحاد جامعه از حقوق خود آگاه و به سهولت به آن دسترسی داشته باشند. این مسیر، راحت و سهل الوصول نیست و نیازمند پیگیری های مداوم است، پیش نیاز آن هم اعتقاد عمومی است. قانون اساسی ظرفیت های زیادی دارد که باید در معرض ظرفیت سازی قرار بگیرد. منشور حقوق شهروندی هم یکی از آنها است. در حقیقت، منشور حقوق شهروندی، بسط قانون اساسی است.
گزاره به گزاره این منشور، مستند به قانون اساسی است. در تعریف حقوق این ملت می توان به حقوق و آزادی های اساسی اشاره کرد که همگی در چارچوب قانون اساسی جمهوری اسلامی قرار دارند. می توان فهرستی دقیق از همه حقوق ملت را تدوین کرد و این، همان کاری است که جامعه حقوقی کشور در منشور حقوق شهروندان انجام داد. از حق آزادی بیان گرفته تا حق سلامت و کرامت و «حق دانستن» و سایر حقوق دیگر ملت به دقت از دل قانون اساسی استخراج شده است.
اگر بخواهیم درباره ماهیت و جوهره اصلی همه این حقوق، توضیح بیشتری بدهیم، این طور می توان گفت که آن حق اساسی و بنیادی که مادر همه حقوق ها است، چیزی نیست جز آزادی. آزادی یک ملت آنگاه خجسته می شود و درخشش خود را به نمایش می گذارد که تک تک آحاد آن ملت خود را شهروند «صاحب حق و حقوق» بدانند.

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: