bazarnews

کد خبر: ۸۱۶۹۲
تاریخ انتشار: ۰۷ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۲
بهروز محبی خاطر نشان کرد: برخی از نمایندگان پیشنهاد بودجه‌های چند ماهه متناسب با عمر دولت به صورت چهار دوازدهم یا سه دوازدهم را داده اند تا بعد از شروع به کار دولت آینده، الحاقیه‌های لازم بر بودجه متناسب با واقعیات اقتصادی کشور زده شود.

گروه اقتصاد کلان بازارنیوز: نماینده مردم سبزوار در مجلس با اشاره به آخرین تحولات مرتبط با بررسی بودجه در مجلس گفت: بعد از نامه مقام معظم رهبری در پاسخ به درخواست دولت برای برداشت بودجه از صندوق توسعه ملی، نزدیک 50هزار میلیارد تومانی جابه جایی هم در منابع و هم در مصارف بودجه باید صورت بگیرد. توقع  از دولت این بود که قبل از ارائه بودجه، اصلاحات لازم را مدنظر قرار می داد و چنین اعداد و ارقام غیر واقعی ارائه نمی کرد. بر این اساس رییس کمیسیون تلفیق و اعضا تصمیم گرفته اند بودجه را با دو سقف ببندند. یک رویکرد مبتنی بر اعداد و ارقام قابل تحقق باشد و رویکرد دوم مبتنی بر احتمال گشایش های تحریمی تدارک دیده شود.

محبی در ادامه افزود: مجلس هم امیدوار است هرچه سریعتر تحریم ها پایان پیدا کند. بدون تردید از طریق ایستادگی است که دشمن، حقوق ملت ایران را خواهد پذیرفت. ایران چیزی بیشتر از حقوق قانونی خود را مطالبه نمی کند و برای استیفای این حقوق قانونی تمام ابزارهای خود را به کار خواهد گرفت. در واقع دشمنان با مشاهده مقاوت ملت ایران، حقوق ملت ایران را به رسمیت خواهند شناخت. معتقدم دشمن سرانجام مجاب می شود و نهایتا تحریم ها را لغو خواهد کرد. اما تا زمان تحقق کامل این شرایط جدید، بودجه باید مبتنی بر واقعیات اقتصادی موجود تدوین و ارائه شود.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس  در خصوص راهبردهایی که نمایندگان برای پایان دادن به ابهامات بودجه تدارک دیده اند، گفت: برخی از نمایندگان پیشنهاد بودجه های چند ماهه، متناسب با عمر دولت به صورت چهار دوازدهم یا سه دوازدهم را داده اند تا بعد از حضور دولت آینده، الحاقیه های لازم بر بودجه متناسب با واقعیات زده شود. این هم راهکاری است که از طریق آن می توان هم مطالبات دولت در خصوص بودجه را عملیاتی کرد، هم از تبعات مخرب بودجه غیر واقعی جلوگیری کرد. این موارد در کمیسیون های تخصصی و تلفیق در حال بررسی است تا بهترین تصمیم به نفع مردم و اقتصاد کشور اخذ شود.

 نماینده مردم سبزوار با اشاره به سرنوشت بودجه بعد از خروج ارقام مرتبط با صندوق توسعه ملی، گفت: بر اساس قانون دولت باید 38درصد از درآمدهای ارزی را به صندوق توسعه واگذار کند. دولت در بودجه 1400درخواست داده بود که همان 20درصد را به صندوق واریز کنند. مقام معظم رهبری در پاسخ به درخواست دولت، تاکید کردند که تا سقف 1میلیون بشکه ، واریز 20درصد ایرادی ندارد، اما اگر بالاتر از 1میلیون بشکه نفت به فروش برود، همان 38درصد باید پرداخت شود. بر اساس بررسی های مجلس، نزدیک 40الی 50هزار میلیارد را باید از سمن مصارف بودجه خارج کنیم تا تعادل و توازن بودجه به هم نخورد.

جرح و تعدیل در طرح توزیع اقلام اساسی

محبی در پاسخ به پرسش دیگری درخصوص اجرای طرح توزیع اقلام اساسی توسط دولت یادآور شد: متاسفانه دولت طرح توزیع اقلام اساسی را به طور ناقص اجرا کرده است. کاری که دولت انجام داده آن است که تخصیص120هزار تومان یارانه به 20میلیون نفر اولیه را اجرا کرده، اما در خصوص راهکار دوم که قرار است به 40میلیون ایرانی ، 60هزار تومان پرداخت شود، جرح و تعدیل اتفاق افتاده و 60هزار تومان برنامه ریزی شده به 100هزار تومان افزایش یافته است. در واقع، حرفی که آقای رییس جمهوری زدند که به تعدادی از خانواده های نیازمند تا عید، ماهی 100هزار تومان قرار است تخصیص داده شود، تلفیقی از نظر مجلس و دولت را عملیاتی کرده است.

نماینده مردم سبزوار در مجلس افزود: این رویکرد درست نیست. وقتی قانونی مصوب می شود، باید مطابق مر قانون عمل شود. اما در کشور چنین نگاهی وجود ندارد. برنامه ششم توسعه، تنها 30درصد اجرایی شده و بسیاری از ردیف های آن دست نخورده باقی مانده است. بررسی قانون بودجه سال97 نشان می‌دهد که 70درصد احکام قانونی بودجه به صورت ناقص یا نادرست اجرا شده است.

اقتصاد آنلاین/

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: