bazarnews

کد خبر: ۸۱۹۱۵
تاریخ انتشار: ۰۹ دی ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۰
بهرام شکوری معدن کار باسابقه، معادن را گرفتار تصمیمات غلط یک‌شبه دانست وگفت:فقط با توسعه ۵درصد معادن می توان به اندازه کل نفت درآمد داشت؛آقای رئیس جمهور اگر راست می گوید ۹۵ درصد پهنه معدنی کشور را از حبس آزاد کند، ۱۶درصد آن دست سازمان انرژی اتمی است.

 اقتصاد ایران به‌لحاظ ظرفیت‌های فعال‌نشده شاید بتوان گفت در صدر کشورهای جهان قرار دارد و بر همین اساس ادعا می‌شود که اقتصاد کشور ما حتی در شدیدترین تحریم‌ها اگر بتواند به خودش متکی باشد، نه‌تنها هیچ تحریمی کارساز نیست بلکه شاید بتواند تحریم‌کننده‌های خود را تحریم کند.

قوی شدن اقتصاد با تکیه بر توان داخلی مهمترین راهبرد اقتصاد ایران برای مقابله با تحریم‌ها و بی‌اثر کردن تحریم است که در این باب، فعال‌سازی ظرفیت‌های بالقوه اقتصاد حیاتی است. معدن یکی از بخش‌های اقتصادی کشور ماست که طی سالیان متمادی گذشته چندان مورد توجه دولت‌ها نبوده و بر همین اساس، چندان توسعه پیدا نکرده است. بسیاری از کارشناسان حوزه اقتصاد و معدن معتقدند که این بخش به‌تنهایی می‌تواند جور همه بخش‌های دیگر درآمدزای کشور حتی نفت را بکشد و اگر دولت زودتر از این به فکر معدن می‌افتاد، شاید امروز ما مشکلی به‌نام کاهش درآمدهای نفتی نداشتیم.

بخش معدن و صنایع معدنی پیشران اقتصاد است و با متحول‌شدن این بخش، سایر بخش‌های صنعتی و اقتصادی کشور  نیز فعال خواهد شد. نکته قابل توجه تاثیر معدن بر صنعت است. با این وجود کشوری که حدود 68 نوع ماده معدنی، 37 بیلیون تن ذخایر کشف شده و 57 بیلیون تن ذخایر بالقوه در میان 15 قدرت معدنی جهان را دارد ، اما فرآورده های معدنی تنها 0.6 درصد از تولید ناخالص داخلی آن را تشکیل می‌دهند، این آمار مبین آن است که این ظرفیت کم نظیر اقتصادی برای توسعه کشور به کار گرفته نشده است.

علاوه بر این ایران در منطقه‌ای واقع شده که کشورهای اطراف آن مانند ترکیه، عربستان و کشورهای حوزه خلیج فارس باتوجه به آهنگ رشد و توسعه اقتصادی خود به منابع معدنی نیاز دارند و اما نکته اینجاست آنها از نظر ذخایر معدنی بسیار فقیر هستند، حتی این کشورها در صنایعی مانند فولاد سرمایه ‌گذاری هم کرده‌اند اما مواد اولیه آن‌ها وارداتی است و ایران می‌ تواند منبع خوبی برای تأمین نیازهای این کشورها که به سرعت در حال افزایش است، محسوب شود.

خبرگزاری تسنیم طی چند ماه اخیر با انتشار سلسله گزارش ها و مصاحبه هایی تحت عنوان «معدن، گنج پنهان» با فعالان بخش معدن به گفت وگو پرداخته است تا دلایل بی مهری به بخش توانمند معدن را مورد ارزیابی قرار دهد. این بار با بهرام شکوری، نایب رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن و رئیس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران گفتگو کرد تا دیدگاه این فعال بخش معدن را در مورد موانع پیش روی توسعه معدن جویا شود.

مشروح این گفت و گو را در ادامه می خوانید:

* فرصت جمعیت 600 میلیونی همسایه‌ها  و اقتصادهای تخریب شده از جنگ را از دست دادیم

بهرام شکوری در ابتدای این گفت وگو با تأکید بر اینکه برای توسعه کلان اقتصاد کشور باید نگاه ها به این حوزه تغییر کند، اظهار داشت: اگر ما به لحاظ بنیه اقتصادی قوی نباشیم هیچ کدام از اهداف محقق نخواهد شد. امروز تنها تولید و اقتصاد است که قربانی سیاست گذاری های اشتباه مسئولین شده است.

وی با اشاره به اینکه ایران در جایگاهی قرار دارد که 600 میلیون نفر جمعیت در اطراف آن زندگی می کنند، گفت:  این رقم 8 درصد از جمعیت دنیا را تشکیل می دهد و از طرفی 12 درصد از اقتصاد دنیا در اطراف ما قرار دارد. کشورهایی مانند یمن، سوریه، عراق و. ... در  همسایگی ما قرار دارند که اکثراً درگیر جنگ بوده و بازسازی آنها فرصت بسیار خوبی برای ما به شمار می آید. اگر از این منظر نگاه کنید ما با پتانسیل بسیار بالایی روبه رو هستیم که باید از آن استفاده کنیم.

برچسب ها: نفت ، جبران ، درآمد نفتی
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: