bazarnews

کد خبر: ۸۲۴۸۱
تاریخ انتشار: ۱۴ دی ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۰
آمریکایی‌ها سال ۲۰۲۱ را در حالی آغاز کردند که مبتلایان کرونا در این کشور از ۲۰ میلیون نفر فراتر رفت و تعداد جان باختگان ناشی از آن هم از ۳۵۰ هزار نفر گذشت اما وعده ترامپ برای توزیع ۱۰۰ میلیون دوز واکسن در میان اختلاف انتخاباتی گم شد.

همانطور که ایالات متحده سال ۲۰۲۱ را با عبور از مرحله مهم ویروس کرونا آغاز کرد، نگرانی در مورد توزیع واکسن افزایش یافته که بسیار کندتر از حدانتظار و بسیار نامرتب است.

رئیس جمهوری دونالد ترامپ قول داده بود که تا پایان سال ۲۰۲۰ میلادی، ۱۰۰ میلیون واکسیناسیون داشته باشد. بعدا این جاه طلبی‌ها به شدت کاهش یافت و وزیر بهداشت و خدمات انسانی گفت که ۲۰ میلیون نفر تا پایان سال ۲۰۲۰ واکسینه می‌شوند.

در پایان سال، حتی به این تعداد نزدیک هم نشد. طبق داده‌های مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌ها، از حدود ۱۲.۵ میلیون دوز واکسن توزیع شده ، کمتر از ۳ میلیون نفر نخستین دوز آن را دریافت کرده‌اند.

بسیاری از افراد از سرعت کند عرضه واکسن ابراز یاس و ناامیدی دارند از جمله دکتر آنتونی فاوچی  مدیر انستیتوی ملی آلرژی و بیماری‌های عفونی که گفت ما دوست داشتیم بر اساس پیش‌بینی‌های انجام شده تا پایان سال ۲۰۲۰ ،  ۲۰ میلیون دوز واکسن را در اختیار مردم قرار دهیم که به سادگی قابل اجرا بود، واضح است که این اتفاق نیفتاده و این ناامیدکننده است.

وی افزود: امیدوارم که با ورود به هفته‌های نخست ماه ژانویه، شتاب این کار، ما را به جایی برساند که می‌خواهیم باشیم.

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا، مسئولیت را به گردن ایالت‌ها انداخته است اما کارشناسان می‌گویند مشکل اصلی این است که دولت فدرال، حمایت مالی یا فنی کافی ارائه نمی‌دهد تا اطمینان حاصل کند که روند پخش روانتر شود.

جو بایدن رئیس جمهوری منتخب هم از روند کند توزیع واکسن انتقاد کرد و گفت همانطور که هشدار می‌دادم، تلاش برای توزیع و تزریق واکسن آن طور که باید، پیش نمی‌رود.

کند شدن روند توزیع و تزریق واکسن کرونا در زمانی اتفاق می‌افتد که کارشناسان هشدار می‌دهند علائم نگران‌کننده‌ای از  نوع جدید و مسری ویروس در ایالات متحده راه پیدا کرده است و به سرعت به واکسیناسیون احتیاج دارند.

مشکل دیوان‌سالاری به گونه‌ای آزارنده شده است به گونه‌ای که در برخی مناطق واکسن بیش از حد نیاز عرضه شده و در برخی مناطق کمتر و اینکه در مناطقی که بیش از نیاز واکسن توزیع شده است، حتی گاهی سرنگ کافی برای تزریق ندارند.

این در حالی است که در میان همه این سردرگمی‌ها و تاخیرهای اداری، این نگرانی در حال افزایش است که تاریخ انقضای واکسن‌ها به سر آید که خود نشان دهنده انباشت میلیون‌ها دوز واکسن در انبارها است و برنامه‌ای برای رساندن آنها به مردم وجود ندارد.

برنامه‌ای که بودجه آن دستخوش اختلافات انتخاباتی ترامپ شد در حالیکه روزانه حدود ۳ هزار آمریکایی جان خود را از دست می‌دهند.

با وجود این آمارهای وحشتناک، دونالد ترامپ به روشنی تمام تلاش خود را برای تغییر دادن نتیجه انتخابات متمرکز کرده است و برخی جمهوری‌خواهان هم به جرگه او وارد شده‌اند تا بتوانند چنین شخصی که از ابتدای شیوع کرونا تا کنون آمارها و وعده‌های غیرواقعی داد را در قدرت نگه دارند.

مقایسه واکسن فایزر و مادرنا

در حال حاضر ۲ واکسن در آمریکا تولید شده و مجوز سازمان غذا و دارو را دریافت کرده است. این ۲ واکسن متعلق به شرکت‌های فایزر و بیوان تک و همچنین مادرنا هستند.

هر دوی این واکسن‌ها از از «ام آر ان ای» ساخته شده‌اند.

میزان اثرگذای فایزر ۹۵ درصد و میزان اثر گذاری مادرنا ۹۴.۱ درصد اعلام شده است.

مصرف واکسن فایزر از سن ۱۶ سال به بالا بلامانع است در حالیکه واکسن مادرنا برای سن بالای ۱۸ سال تایید شده است.

مشارکت‌کنندگان آزمایشی برای فایزر ۳۶ هزار و ۶۲۱ نفر اعلام شده است در حالیکه برای آزمایش مادرنا ۳۰ هزار و ۳۵۰ نفر مشارکت کردند.

واکسن فایزر و مادرنا باید ۲ دوز تزریق شوند که فاصله هر دوز برای واکسن فایزر ۲۱ روز و برای واکسن مادرنا ۲۸ روز خواهد بود.

میزان تجویز شده در هر دوز واکسن فایزر، ۰.۳ میلی لیتر است که شامل ۳۰ میکروگرم از «ام آران ای» می شود در حالیکه در واکسن مادرنا میزان تجویز شده در هر دوز، ۰.۵ میلی‌لیتر است که ۱۰۰ میکروگرم ام آران ای را در بردارد.

واکسن فایزر باید در ۰.۹ درصد سدیم کلراید رقیق شود اما مادرنا نیازی به رقیق سازی ندارد.

واکسن فایزر باید در درجه حرارت منهای ۸۰ تا منهای ۶۰ درجه سانتی‌گراد نگهداری شود در حالیکه درجه حرارت واکسن مادرنا بین منهای ۲۵ تا منهای ۱۵ درجه سانتی‌گراد است.

هر دو واکسن برای موارد ضروری توصیه شده‌اند.

عوارض جانبی در واکسن فایزر عبارتند از : ۸۴.۱ درصد واکنش در محل تزریق، خستگی ۶۲.۹ درصد، سردرد ۵۵.۱ درصد، درد عضلات ۳۸.۳ درصد، لرز ۳۱.۹ درصد، درد مفاصل ۲۳.۶ درصد، تب ۱۴.۲ درصد

این عوارض پس از دوز دوم بیشتر از دوز نخست دیده شده است.

عوارض جانبی واکسن مادرنا هم به این صورت است: درد محل تزریق ۹۱.۶ درصد، خستگی ۶۸.۵ درصد، سردرد ۶۳درصد، درد عضلات ۵۹.۶ درصد، درد مفاصل ۴۴.۸ درصد و لرز ۴۳.۴ درصد

در این واکسن هم عوارض جانبی پس از تزریق دوز دوم بیشتر از مرتبه نخست آن است.

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: