bazarnews

کد خبر: ۸۲۵۰۷
تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۳۹۹ - ۰۸:۲۱
عضو کمیسیون بهداشت به بازارنیوز گفت؛
سامه‌یح گفت: آنچه که می‌دانیم تمایل دولت به واردات با ارز ۴۲۰۰ تومانی است. احتمالا توزیع هم در خیلی از موراد به صورت رایگان خواهد بود. به همین دلیل باید کنترل شدیدی تا رسیدن واکسن به دست مصرف کننده واقعی وجود داشته باشد وگرنه آبروی خیلی‌ها از جمله ما می‌رود.

توزیع واکسن کنترل نشود، آبروی خیلی‌ها می‌رود/ ماجرای مجوز به ارگان‌های غیرپزشکی برای واردات واکسن کرونا

گروه بهداشت و درمان بازارنیوز- بهزاد قبادی؛ همایون سامه‌یح نجف آبادی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان در گفتگو با بازارنیوز پیرامون ایجاد دوقطبی «واکسن بسازیم» و «واکسن بخریم» اظهار کرد: همه مسئولین از تولید داخل حمایت می‌کند؛ به این علت که نه تنها باعث جلوگیری از خروج ارز می‌شود، غرور ملی هم افزایش می‌دهد.

وی افزود: با این حال، تست انسانی واکسن داخلی تازه شروع شده و تا زمانی که جواب تست نیاید مشخص نیست کارایی لازم را داشته باشد. واکسن ایرانی حتی اگر کارایی هم داشته باشد، طبق اعلام ستاد اجرایی فرمان امام ماهیانه ۱.۵ میلیون دوز بیشتر نمی‌توان تولید کرد که سالی حدودا ۱۸ میلیون دوز می‌شود. ما ظرف ۳ ماه حداقل ۴۰ میلیون دوز واکسن نیاز داریم. هر ۲ دوز واکسن برای یک نفر لازم است. اگر کادر درمان و جمعیت مسن کشور را در نظر بگیریم، حدودا ۱۰ میلیون نفر باید واکسن بزنند؛ لذا تولید داخلی کفاف نمی‌دهد.

سامه‌یح درباره واکسن‌های فایزری که قرار بوده به ایران بیاید توضیح داد:  ۱۵۰ هزار دوز واکسن فایزر به صورت اهدایی که مشخص نیست چه کسی و با چه بودجه‌ای آن را اهدا کرده، وارد ایران خواهد شد. آن مقدار برای ۷۵ هزار نفر است که ما فقط ۸۵۰ هزار نفر کادر درمان و پرسنل بیمارستانی داریم. ۳ میلیون نفر سالمند دارای بیماری زمینه‌ای داریم که مستعد بیماری هستند و باید واکسن دریافت کنند. در نهایت باید برخلاف میل قلبیمان، واکسن وارد کنیم.
 
* ماجرای مجوز به ارگان‌های غیرپزشکی برای واردات واکسن کرونا

عضو کمیسیون بهداشت مجلس، پیرامون دست داشتن افراد و گروه‌های ذینفع در واردات واکسن برای سرکوب تولید داخل در رسانه‌ها و فضای مجازی اظهار کرد: شرکت‌هایی که توان وارد کردن واکسن را دارند محدودند. دولت هم تا یک حدی توانایی دارد. در کمیسیون نقل شد که به خیلی از ارگان‌ها اعلام کردند که به هر شرکتی اعم از پزشکی و غیرپزشکی که توانایی تامین ارز برای واردات واکسن را دارد، مجوز واردات دهند. تا این لحظه فقط یک شرکت که کار پزشکی نمی‌کند و سندیکای دیگری است، اعلام کرده توانایی ارزی دارد که واکسن را با ارز غیر از ۴۲۰۰ تومانی وارد کند؛ ولی تا به حال چنین چیزی میسر نشده است.
 
*توزیع واکسن کنترل نشود، آبروی خیلی‌ها می‌رود

سامه‌یح درباره احتمال بروز مشکلاتی همچون قاچاق معکوس که در بحث انسولین‌های قلمی به دلیل اختلاف قیمت شدید ارز دولتی و ارز آزاد به وجود آمد، تصریح کرد: وزارتخانه‌های بهداشت و اطلاعات باید حساسیت‌های بسیار زیادی به خرج دهند که در این مورد رانت به وجود نیاید. آنچه که می‌دانیم تمایل دولت به واردات با ارز ۴۲۰۰ تومانی است. احتمالا توزیع هم در خیلی از موراد به صورت رایگان خواهد بود. به همین دلیل باید کنترل شدیدی تا رسیدن واکسن به دست مصرف کننده واقعی وجود داشته باشد وگرنه آبروی خیلی‌ها از جمله ما می‌رود. سامانه تیتک در اختیار سازمان غذا و دارو هست و باید توزیع واکسن ذیل این سامانه انجام شود.

وی افزود: وزارت بهداشت روی مسئله توزیع و سامانه تیتک تاکید بسیار شدیدی دارد. اگر متوجه شده باشید کسی دیگر در مورد کمبود انسولین قلمی گلایه نمی‌کند که علت آن رصد انسولین‌ها توسط سامانه تیتک است.

*هیچ داروی امن و بدون عوارضی وجود ندارد

این نماینده مجلس، پیرامون احتمال بروز مشکلات در بدن افراد به دلیل تزریق واکسن‌های فایزر و مدرنا، تصریح کرد: نظرات متفاوت است؛ هر دارویی حتی آموکسی‌ سیلین که بسیار زیاد مصرف می‌شود، در برخی افراد حساسیت ایجاد می‌کند؛ لذا هر دارویی عوارض جانبی دارد. هیچ دارویی در دنیا نیست که کاملا امن و بدون عوارض باشد. این‌ها موضع‌گیری‌هایی است که عده‌ای برای جلوگیری از واردات انجام می‌دهند. تمایل همه مسئولین مجلس و دولت حمایت از تولید داخل است، ولی در نهایت واردات باید گفت که لازم است.

سامه‌یح در پایان گفت: واردات واکسن احتیاج به ارز خیلی زیادی دارد که بعید است به راحتی بتوان این ارز را تامین کرد. آنچه که برآورد می‌کنیم توان ایران در حد واردات واکسن چینی، هندی و روسی است.
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: