bazarnews

کد خبر: ۸۲۶۱۰
تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۲
عضو کمیسیون بهداشت مجلس:
فاضلی تصریح کرد: علت این که واکسن چینی و روسی در همان زمان که کشف شدند، وارد نشد، این بود که این‌ها فاز سوم تست انسانی را به صورت انبوه انجام دادند که علمی و قابل قبول نیست

اولویت اول، حمایت از واکسن داخلی است/ چرا واکسن چینی یا روسی وارد نشدند؟

گروه بهداشت و درمان بازارنیوز- بهزاد قبادی؛ ملک فاضلی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، در مصاحبه با بازارنیوز از ضرورت حمایت از تولید واکسن داخلی سخن گفت و اظهار کرد: نظر قالب مسئولین این است که تولید ملی و توانمندی ملی بسیار مهم و با اهمیت است. سلامت جامعه هدف همه دست اندرکاران تولید محصولات درمانی در کشور است و همه ابزاری برای رسیدن به این هدف هستند.

وی افزود: باید به سمت تولید و توانمند کردن آن برویم و اولویت اول کشور باشد؛ اما مهمتر از آن و اولویت اورژانسی در شرایط فعلی، نجات انسان‌ها از مرگ است که روزانه تعداد زیادی از هم‌وطنان تلف می‌شوند. تا جایی که می‌توان باید جان هر نفر ایرانی را نجات دهیم، چون عزادارشدن هر خانواده ایرانی، عذادارشدن همه ماست؛ بنابراین باید تا زمان آماده شدن واکسن ایرانی، واکسن خارجی خریداری شود.
 
*واکسن‌ها به صورت اورژانسی مصرف می‌شوند

فاضلی درباره احتمالات موجود پیرامون اثرگذاری واکسن خارجی بر سلامت افراد با وجود مشکوک و ناشناخته بودن بودن ویروس کرونا، اظهار کرد: باید بحث‌های غیرعلمی را کنار بگذاریم. تا به حال در دنیا سابقه نداشته ویروسی به صورت آزمایشگاهی ساخته شده باشد. ما نمی‌دانیم اثرگذاری واکسن این بیماری تا چند ماه یا چند سال خواهد بود. اگر این بیماری این حجم از کشندگی را نداشت، فرصت داشتیم که تحقیقات بیشتری انجام دهیم. همه واکسن‌ها از جمله "مدرنا" در فاز سوم تست انسانی هستند. یعنی عوارض و بازدهی واکسن در درازمدت را نسنجیدند. چون این بیماری اورژانسی است، کار را با حداقل تست انسانی شروع کردند و وقتی جواب تقریبی داد، به صورت گسترده تولید می‌کنند.
 
*انواع روش تولید واکسن کرونا در حال حاضر

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، درباره انواع واکسن‌ها توضیح داد:  واکسن یعنی حافظه دفاعی بدن در مقابل نوع خاصی از میکروب یا ویروس که ۲ روش برای تولید آن وجود دارد؛ یکی واکسن‌های mRNA است که مربوط به مسائل ژنتیکی است، نوع دوم ویروس کشته یا ضعیف شده است که هر دو این‌ها می‌تواند ایمنی بدن را برای پاسخگویی به ویروس اصلی آماده و حافظه دفاعی بدن را تقویت کنند تا بدن در صورت مواجه با ویروس اصلی، واکنش لازم را داشته باشد.
 
وی افزود: در تولید واکسن‌های فایزر و مدرنا از روش mRNA و واکسن ایرانی از روش ویروس ضعیف‌شده استفاده شده است که هر دو حافظه ایمنی در بدن ایجاد می‌کنند.

*چرا واکسن چینی و روسی وارد نشدند؟

فاضلی در واکنش به این سوال که "چرا واکسن چینی یا روسی که نتایج مثبتی در کنترل همه‌گیری کرونا داشتند را به جای واکسن ناشناخته آمریکایی وارد نمی‌کنیم"، گفت: نمی‌خواهیم حتما بگوییم که کدام واکسن وارد شود. علت این که واکسن چینی و روسی در همان زمان که کشف شدند، وارد نشد، این بود که اینها فاز سوم تست انسانی را به صورت انبوه انجام دادند که علمی و قابل قبول نیست؛ با وجود این که نتیجه هم گرفتند. نظر ما این است که بهترین و کم عارضه‌ترین واکسن را وارد کنیم تا بتوانیم جان افراد را از این بیماری نجات دهیم.
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: