bazarnews

کد خبر: ۸۲۶۴۱
تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۵
صندوق بین المللی پول منتشر کرد؛
در ماهها و سالهای پس از همه گیریهای قبلی، بیشتر کشورهایی که تحت تأثیر آن قرار گرفتند، شاهد افزایش ناآرامیهای اجتماعی بوده اند. بر اساس این روند تاریخی، همه گیری کوید-19 میتواند تهدیدی برای ساختار اجتماعی در بسیاری از کشورها باشد، اما این روندها نتیجه را از قبل تعیین نمیکنند.

گروه اقتصاد کلان بازارنیوز- مسعود قالیباف؛ در مقاله جدید، کارکنان صندوق بین­ المللی پول[1] موضوع تأثیر همه گیری­های بزرگ گذشته در 133 کشور در طول سال­های 2001-2018 بررسی شده است: سارس در [2]2003، N1H1 در [3]2009، مرس در  2012[4]، ابولا در [5]2014 و زیکا در 2016[6]. همان­طور که در نمودار هفته ما نشان داده شده است، نا آرامی­های اجتماعی به دنبال هر یک از این شیوع­ها به­ طور مداوم افزایش می­ یابد. نمره اختلال مدنی بین ­المللی راهنمای ریسک کشورها[7] که معیار فراوانی و بین­ المللی نا آرامی­های اجتماعی است، به­ طور متوسط، یک سال پس از همه ­گیری به­ طور قابل توجهی افزایش یافته است.

همه گیری کرونا، چگونه منجر به نا آرامی اجتماعی می شود؟

از نظر روش­شناسی، ما دو رویکرد اقتصاد سنجی مکمل[8] را اعمال می­ کنیم. در ابتدا، ما از داده­ های ماهانه برای تخمین نحوه واکنش سطح نا آرامی­های اجتماعی به بیماری­های همه­ گیر استفاده می­ کنیم. ما از نا آرامی­های اجتماعی و داده ­های همه­ گیری ماهانه استفاده می ­کنیم و ارتباط مستقیمی بین رویدادهای همه­ گیری برونزا- یعنی آن­هایی که از عوامل خارجی ناشی می­ شوند- و اختلال مدنی[9] (که به صورت نمره بیان می­ شوند) برقرار می­ کنیم.

دوم، با استفاده از داده­ های سالانه، کانال­هایی را کشف می­ کنیم که از طریق آن همه­ گیری­های بزرگ گذشته در میان مدت منجر به نا آرامی­های اجتماعی می­ شوند. به­ طور خاص، ما به عنوان دو کانال اصلی بر نابرابری و رشد اقتصادی تمرکز می­ کنیم.

در واقع، همه­ گیری­ها می­ توانند چرخه معیوبی از نا امیدی اقتصادی، نابرابری و نا آرامی اجتماعی ایجاد کنند. با استفاده از تجزیه و تحلیل اقتصادی، ما نشان می­ دهیم که همه­ گیری­های بزرگ گذشته، با کاهش رشد و افزایش نابرابری، در میان مدت منجر به افزایش قابل توجه نا آرامی­های اجتماعی می­ شوند. نا آرامی­های اجتماعی بالاتر، به نوبه خود، با رشد کمتری همراه است، که باعث بدتر شدن نابرابری و تشکیل یک چرخه معیوب می­ شود.

کدام کشورها آسیب ­پذیرتر هستند؟ تجزیه و تحلیل اضافی در چشم ­انداز منطقه­ ای برای آسیا و اقیانوسیه نشان می­ دهد که هنگامی که ابتدا نابرابری در درآمد زیاد است، این اثر قوی ­تر است. افزایش ضریب خالص (پس از کسر مالیات و انتقال) جینی[10] پ- معیاری که معمولاً برای نابرابری استفاده می­ شود- وقتی سطح اولیه خالص جینی بالاتر از 0.4 باشد، با نا آرامی­های اجتماعی بیشتری همراه است. بیش از 45 درصد کشورهای جهان و حدود یک سوم اقتصادهای آسیایی ضریب خالص جینی بالاتر از این آستانه دارند.

ما همچنین دریافتیم که تأثیر نابرابری در نا آرامی­های اجتماعی به میزان انتقال توزیع مجدد بستگی دارد. افزایش نابرابری با نا آرامی­های بیشتری همراه است که انتقال توزیع مجدد کم است، پیشنهاد می­ کند اقدامات ایمنی اجتماعی[11] به کاهش تنش­های اجتماعی[12] کمک می­کند.

سیاست­گذاران باید توجه ویژه ­ای به جلوگیری از اثرات شکاف[13] بر معیشت[14] آسیب­ پذیرترین افراد در جوامع خود داشته باشند. این روندهای تاریخی است و نه سرنوشت کشورها.

 

Source: https://blogs.imf.org/2020/12/11/when-inequality-is-high-pandemics-can-fuel-social-unrest/?utm_medium=email&utm_source=govdelivery

 

[1]  IMF staff working paper

[2] SARS in 2003

[3] H1N1 in 2009

[4] MERS in 2012

[5] Ebola in 2014

[6] Zika in 2016

[7] The International Country Risk Guide’s civil disorder score

[8] complementary econometric

[9] civil disorder

[10] An increase in the net (post-tax and transfer) Gini

[11] social safety measures

[12]  social tensions

[13] preventing scarring effects

[14] the livelihoods

خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: