bazarnews

کد خبر: ۸۲۸۹۹
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۰
بازارنیوز گزارش می‌دهد؛
تحول دیجیتال اصطلاحی است که اخیرا به دلیل تغییرات مهم به وجود آمده در نیازمندی‌ها و حوزه فناوری بسیار شنیده می‌شود و درباره آن صحبت‌ها و اقدامات زیادی در دنیا و ایران صورت گرفته است.
گروه بازاردیجیتال- رضامؤیدی؛ بانک‌ها و موسسات مالی دنیا نیز در حال تحول سریع دیجیتال و جایگزینی سیستم‌های قدیمی با ابزار‌ها و روش‌های جدید هستند. این تحول شامل سیستم‌های داخلی و سیستم‌هایی که به طور مستقیم با مشتری در ارتباط هستند می‌شود؛ بنابراین مفهوم یک بانک کاملا دیجیتال یکی از مسیر‌های اصلی پیش روی بانک‌ها و موسسات مالی مدرن به شمار می‌رود.

تحول دیجیتال به نوعی مفهوم مرز‌های جغرافیایی را به خصوص در بخش بانکداری از میان خواهد برد. به همین دلیل کشور ما نیز در چهار سال اخیر اقدامات موثر یا غیر موثر متعددی در جهت ورود به تحول دیجیتال به خصوص در بخش مالی و بانکداری به انجام رسانده است.

امروزه مفهوم "بانک دیجیتال" ممکن است برای همه آشنا به نظر برسد، اما هیچ موجودیتی در جهان تا کنون عملیات خود را به عنوان بانکداری دیجیتال کامل به شمار نیاورده و معرفی نکرده است. اکثر بانک‌ها در دنیا از نوعی مدیریت اطلاعات دیجیتال، ذخیره سازی این اطلاعات و حتی اتوماسیون مربوط به آن استفاده می‌کنند. در حالی که بانکداری دیجیتال با بانکداری الکترونیکی یا بانکداری اینترنتی یکی نیست و چیزی فراتر از یک پلتفرم پرداخت آنلاین محسوب می‌شود.
 
از بانکداری الکترونیکی به بانکداری دیجیتال نئوبانک

امروزه بسیاری از کسب و کار‌ها از اصطلاح "بانکداری دیجیتال" به صورت گسترده‌ای استفاده می‌کنند تا خود را به عنوان موسسات و کسب و کار‌های پیشرفته معرفی کنند. هر برنامه پرداخت یا ابزار بانکی می‌تواند این اصطلاح را برای خود اتخاذ کند، اما فاقد فرایند‌های خودکار یا رابطی مناسب برای ارتباط با مشتریانش باشد تا بتواند وظایف بانکی خود را با حداقل به کارگیری نیروی انسانی و تاثیرگذاری آن به انجام برساند و تکمیل کند.

نئوبانک یا بانکداری دیجیتال در واقع نهایت بهینه سازی در اداره پول محسوب می‌شود و بسیاری از نقش‌ها و سیستم‌های قدیمی موجود در یک بانک سنتی را از میان برده است.

مفهوم بانک دیجیتال می‌تواند از طریق از بین بردن نقش‌های انسانی، انقلابی را در بانکداری کنونی ایجاد کند. یک بانک دیجیتال می‌تواند با یک تیم کوچک کار کند و همچنان همان تاثیر بانک‌ها و موسسات قدیمی را داشته باشد. با توجه به این که بانک‌ها قطعا در مسیر تحول دیجیتال با تاثیرات و چالش‌های متعدد و خاصی نیز مواجه خواهند شد، آنچه در ایران هر روز در حال تکامل و پیشرفت هست همان مفهوم بانکداری الکترونیکی است و ما در حقیقت به تازگی در حال نزدیک شدن به اصطلاح بانکداری دیجیتال هستیم تا قرار گیری در مسیر آن، به بیان دیگر، در ایران بانک‌ها با تلاش برای کاهش فعالیت حضوری مشتریان خود با روش‌های گوناگون نه تنها مسیر بانکداری الکترونیکی را ادامه می‌دهند بلکه هنوز از مفهوم یک بانک سنتی خارج نشده اند و تغییری در اهداف آن‌ها نسبت به یک بانک سنتی مبتنی بر شعبه حاصل نشده است.
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: