bazarnews

کد خبر: ۸۲۹۵۳
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۳۹۹ - ۰۸:۱۲
صندوق بین المللی پول منتشر کرد؛
امروز ما با تحول اقتصادی به­ طور بالقوه شدیدتر از آنچه که در بحران مالی جهانی شاهد بودیم، مواجه هستیم. بیماری همه گیر کرونا ویروس نوع دیگری از شوک است. به گونه­ای که قبل از آن اقتصادهای مدرن هرگز به این صورت منقبض نشده ­اند.

گروه بورس، بانک و بیمه بازارنیوز - مسعود قالیباف؛  در مقاله جدیدی که توسط توبیاس آدریان و آدیتا ناراین[1] انتشار یافته است به بررسی وضعیت سیستم بانکی در بحران کرونا پرداخته شده است. از یک هفته به هفته دیگر، بسیاری از کارگران شغل و حقوق ماهیانه خود[1] را از دست دادند. رستوران­ها، هتل­ها و هواپیماها همه خالی شده ­اند. مصرف­ کنندگان و کسب و کارها اکنون با ضرر و زیان شدید در درآمد- ورشکستگی بالقوه گسترده روبرو هستند.  

فشار بر سیستم بانکی رو به افزایش است، به گونه ­ای که پیش فرض نکول بیشتر در بدهی قریب ­الوقوع است. اکنون بسیاری از کشورها انتظار شوک بخش مالی [در این بحران] مشابه بزرگی و اندازه بحران مالی سال 2008 دارند.  

سوالی که در ذهن سیاست­گذاران وجود دارد این است که آن­ها چگونه باید برای این امر آماده شوند.  

درست یک دهه پیش، سیاست­گذاران جهانی در نمایش بی­ سابقه ­ای برای هماهنگی شروع و توسعه یک چارچوب نظارتی اصلاح شده برای بخش مالی گرد هم آمدند. آن­ها به طور قابل توجهی حداقل استانداردها را برای کیفیت و کمیت سرمایه و نقدینگی بانک­ها را افزایش دادند. موفق به ساختن یک سیستم مالی مقاوم ­تر شدند.

در بحران کنونی، مقامات ملی اقدامات زیادی را برای ارایه پشتیبانی مالی انجام دادند. بانک­های مرکزی در حال باز کردن خطوط نقدینگی جدید هستند. چگونه ناظران بانکی[2] برای اطمینان از تداوم اعتماد و اطمینان به سیستم بانکی باید پاسخ­گو باشند؟

نسخه سیستم بانکی[3]

ناظران بانک به مانند کارشناسان بهداشت باید به یک وضعیت سریع و فوق ­العاده برای پاسخگویی داشته باشند. ناظران باید برای مقابله با بلایای طبیعی، رویدادهای ریسک عملیاتی، اثرات جانبی استرس بانکی[4] ابزارهای موجود در دفترچه راهنمایی خود را[5] ترکیب کنند. صندوق بین­ المللی پول با توجه به نقطه نظرات جهانی و نتایج تجارب گذشته، می­ تواند راهنمایی­ های دیگری را در راه پیشبرد امور پولی و مالی ارایه دهد:

قوانین را تغییر ندهید. انجام این کار در بحران احتمالاً منجر به سردرگمی بیشتر خواهد شد. به همین ترتیب، آمادگی داشته باشید که در صورت قصور و کوتاهی در کوتاه مدت، به بانک­ها فرصت دهند تا قوانین را رعایت کنند و از اجرای ابتکارات جدید خودداری کنند- بانک­ها باید با توجه به افزایش مشکلات موجود در انجام عملیات، بر حفظ عملکرد مداوم متمرکز شوند و از تغییر در قوانین اجتناب نمایند.

از ضربه گیرها استفاده کنید[6]. تنظیم­ کنندگان باید به گونه ­ای عمل نمایند که ضربه گیرهای نقدینگی و سرمایه بانک از تداوم وام­های بانکی پشتیبانی کنند، بدون اینکه عواقب منفی برای مدیریت بانک داشته باشد. بانک­ها این ضربه­ گیرها را بالاتر از حداقل استانداردهای بازل برای مدیریت فشارهای نقدینگی و از دست دادن درآمد ناشی از بازپرداخت وام­های از دست رفته ایجاد کردند.

تشویق برای اصلاح وام. ناظران باید به طور واضح با بانک­ها ارتباط برقرار کنند تا بانک­ها بتوانند در بازپرداخت سبد وام برای وام گیرندگان خود و بخش­هایی که در اثر شوک شدید ولی موقت ضربه خورده ­اند فعالانه عمل کنند. آن­ها همچنین باید به بانک­ها در مورد مدیریت انعطاف­ پذیر ریسک اعتباری و اختلال در استانداردهای حسابداری در این شرایط یادآوری کنند. نهادهای حسابداری در تلاشند تا برای حسابرسان توضیح دهند که چگونه باید با شروع بهبود اقتصادی، چنین تغییراتی را مشاهده کرد.  

مخفی نکردن ضررها. بانک­ها، سرمایه­ گذاران، سهامداران و حتی مالیات دهندگان باید ضررها را تحمل کنند. شفافیت کمک به همه ذینفعان را فراهم می­ کند؛ همانطور که در بحران مالی سال 2008 ثابت شد، شوکه شدن تنها واکنش آن­ها را بدتر می­ کند.

شفاف­سازی رفتارهای نظارتی و اقدامات حمایتی. شفاف­سازی صاف و صادق بانک­ها و تنظیم کنندگان در مورد رفتار ابزارهای مالی، از جمله ابزارهای که به طور مستقیم برای وام گیرندگان، ضمانت­های اعتباری، توقف پرداخت[7]، انتقالات مستقیم و یارانه­ ها- که فراتر از هر گونه راهنمایی­های فعلی در چارچوب سرمایه بازل قرار گرفته است- به شفافیت کلی کمک می­کند.  

تقویت ارتباطات. گفتگوی مداوم بین ناظران و بانک­ها به خصوص در این وضعیت بی سابقه کار از راه دور با همکاران، مشتریان و سرپرستان را تشویق کنید. به طور معمول، گزارش دهی در حوزه ­های کلیدی، از جمله حوزه­های نقدینگی و اعتباری، در یک بحران تقویت می­ شود. اما با توجه به اختلالات عملیاتی، ممکن است سایر الزامات گزارش دهی کمتر از ارزیابی سلامت مالی معقول باشد.

هماهنگی در سراسر مرزها (جهان). بانک­داری یک کسب و کار جهانی است. هماهنگی گسترده بین تنظیم کنندگان ملی در سطح بین المللی امری ضروری است. این بحران سرانجام می ­گذرد ولی برای از بین رفتن تأثیرات آن ممکن است زمان لازم داشته باشد، اما حفظ یکپارچگی چارچوب بین ­المللی برای اعتبار و یکپارچگی سیستم مالی جهانی بسیار مهم خواهد بود. نهادهای بین­ المللی مانند هیأت مدیره ثبات مالی[8] و کمیته نظارت بانک­داری بازل[9] شب و روز در حال انجام این کار هستند.

آیا کافی خواهد بود؟

به عبارت ساده، شاید گفتن این حرف خیلی زود باشد. در این مرحله، شرایط در بسیاری از کشورها به همان اندازه سناریو نامطلوب تست استرس که تنظیم­ کننده­های بانکی معمولاً برای ارزیابی قدرت سیستم بانکی خود استفاده می­کنند، شدید است و ممکن است بدتر شود.

همه اینها فرض می­کند که فعالیت­های اقتصادی می­تواند در اواخر سال جاری دوباره آغاز شود، اما باید سناریوهای منفی را نیز در نظر بگیریم. در شرایط شدیدتر، مجبور خواهیم بود که به طور قابل ملاحظه ­ای به دفترچه راهنمای خود بپردازیم. برخی از سیستم­های بانکی ممکن است مجدداً مورد استفاده مجدد قرار بگیرند و یا حتی تغییر ساختار پیدا کنند. صندوق بین المللی پول تجربه عمیقی در کمک به کشورها برای بازسازی سیستم بانکی از طریق برنامه­ های کمک فنی خود دارد و آماده کمک خواهد بود.

Source: https://blogs.imf.org/2020/03/31/maintaining-banking-system-safety-amid-the-covid-19-crisis/

 

 

[1] Tobias Adrian and Aditya Narain

[1] paychecks

[2] bank supervisors

[3] Banking system prescription

[4] Banking system prescription

[5] their playbooks

[6] Use the buffers

[7] payment holiday

[8] the Financial Stability Board

[9] the Basel Committee on Banking Supervision

خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: