bazarnews

کد خبر: ۸۳۰۲۳
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۵
رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان همدان از کاهش سطح آب‌های زیر زمینی در این استان خبر داد.

استان همدان از جمله استان هایی است که تقریبا هر ساله با مشکل کم آبی مواجه بوده است و با وجود بارش های خوب طی ۳ سال گذشته نباید این مسئله را نادیده گرفت و راهکار هایی برای کاهش مصرف آب های زیرزمین در نظر گرفت. 

همچنین کشت محصولاتی که نیاز آبی زیادی دارند از جمله مواردی است که شاید به این مشکل دامن بزند. 

قاسم اسدیان,رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان همدان گفت: ایران در موقعیت جغرافیای نیمه شمالی کره زمین قرار گرفته و جزو مناطق نیمه خشک محسوب می‌شود به طوری که میانگین ریزش نزولات آسمانی در ایران یک سوم یا یک چهارم میانگین ریزش نزولات آسمانی در جهان است.

او با اشاره به اینکه در ایران بین ۵۰ تا ۷۰ درصد از منابع آب زیر زمینی استفاده می‌شود، ادامه داد: کشور‌هایی که بیش از ۴۰ درصد از منابع آب زیر زمینی استفاده کنند، در مناطق بحرانی قرار دارند.

رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان همدان، با اشاره به اینکه بیشترین نیاز آبی استان همدان از اواخر اردیبهشت آغاز می‌شود و این فرآیند تا اواخر مهر ادامه دارد، افزود: با توجه به بررسی‌های مختلف مشخص شد که همدان بیشترین ماه‌های خشک را در فصل تابستان دارد.

اسدیان ادامه داد:در سال‌های گذشته استان همدان با بحران کم آبی روبرو شد و در فهرست استان‌های خشک هم قرار گرفت. خوشبختانه بارش‌های خوب سه سال گذشته تا حدود زیادی این بحران را رفع کرد.

او با بیان اینکه یکی از مهمترین عواملی که موجب کم آبی می شود کشت محصولات آب بر مانند خیار و هندوانه است افزود: بیش از ۹۵ درصد آب مصرفی استان همدان در بخش کشاورزی است.

رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان همدان اضافه کرد: در فصول تابستان محصولات صیفی در همدان کشت می‌شود در حالی که این محصولات نیاز آبی دارند و به دلیل نبود نزولات آسمانی، کشاورزان از منابع آب زیر زمینی استفاده می‌کنند.

اسدیان با تاکید بر اینکه بیلان منفی منجر به افت آب‌های زیر زمینی می‌شود، یادآور شد: در استان همدان طی سال‌های مختلف سطح آب‌های زیر زمینی از ۴۰ سانت تا چند متر کاهش داشته که این موضوع یک مسئله حاد است.

او با بیان اینکه در ایران تبخیر آب سه برابر جهان است و از طرفی محدودیت ریزش نزولات آسمانی وجود دارد، تاکید کرد: باید برنامه اصولی و دقیقی برای مدیریت منابع آب کشور تدوین شود؛ زیرا اگر برای مدیریت محدودیت منابع آب برنامه ریزی نشود، منجر به خسارات فراوانی خواهد شد.

رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان همدان با تاکید بر اینکه موضوع تولید آب را به منزله نگهداشت آب می‌دانیم، ادامه داد: زمانی که در ارتفاعات بانک ایجاد می‌کنیم، در واقع مانع فرار آب از منطقه شده‌ایم و ضریب نفوذ آب را ارتقا داده‌ایم که این موضوع به معنی تولید آب است.

اسدیان بر لزوم توجه به حفاظت از منابع آبی تاکید کرد و افزود: پوشش گیاه اهمیت زیادی دارد و اگر پوشش گیاهی وجود نداشته باشد جهان در عرض چند سال از بین می‌رود. وی گفت: گیاه، آب، خاک و موجودات زنده را حفظ می‌کند و مبنای کار ما گیاه است، بدین سان می‌توان با ورود به برنامه ریزی‌های مناسب در جهت حفاظت از منابع آبی در استان همدان قدم‌های مناسبی برداشت.

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: