bazarnews

کد خبر: ۸۳۰۵۳
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۵
محمد صفائی دلوئی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس از اختصاص سهام عدالت به مشمولان تا دو ماه آینده خبر داده است. مشمولانی که بیشتر آن‌ها جزو دهک‌های پایین جامعه هستند و از گرفتن سهام عدالت باز ماندند.
 

گویا طرح ساماندهی سهام عدالت پایان خوشی پیدا کرده است و قرار است پس از تایید شورای نگهبان همه جاماندگانی که جزء شش دهک پایین جامعه هستند، سهام دار شوند.

محمد صفائی دلوئی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس از اختصاص سهام عدالت به مشمولان تا دو ماه آینده خبر داده است. مشمولانی که بیشتر آنها جزو دهک های پایین جامعه هستند و از گرفتن سهام عدالت باز ماندند. مشمولانی که از طبقه کارگر، افراد تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد هستند و حتی کسانی که هیچ درآمد ثابت و مشخصی ندارند.

با این حال طرح اختصاص سهام عدالت به جاماندگان به تصویب رسیده است و به گفته این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تکلیف شده است که مشمولان جدید را شناسایی کند. به گفته او، وزارت کار شش ماه فرصت داشته تا جاماندگان اختصاص سهام عدالت را شناسایی کند.

از آنجایی که از شهریور ماه به این وزارتخانه برای شناسایی مشمولان ابلاغ شده، مشمولان جدید در بهمن ماه مشخص می‌شوند.

چه کسانی سهام عدالت جدید را دریافت می کنند؟

به گفته این عضو کمیسیون اقتصادی، سهام عدالت جدید به همه روستائیان، افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی و خانوارهایی که درآمد ماهانه کمتر از پنج میلیون تومان دارند اختصاص داده می‌شود.
این لیست در بهمن ماه مشخص می‌شود و وزارت کار با همکاری وزارت اقتصاد باید منابع و سهام لازم برای مشمولان جدید را در نظر بگیرند.

محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در گفتگویی تلویزیونی اعلام کرد بسیاری از مستحقان از جمله افراد تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد و کارگران از دریافت این سهام محروم مانده‌اند، او گفت:« حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر از افراد تحت پوشش کمیته امداد، فاقد سهام عدالت هستند. حدود ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر افراد تحت پوشش بهزیستی نیز سهام عدالت ندارند.تعداد زیادی از کارگران هم سهام نگرفته‌اند. این اعداد، اعداد بزرگی است. به همین دلیل در مجلس بحث کردیم و طرح جاماندگان سهام عدالت تدوین و در صحن، اعلام وصول شد.

جمع‌بندی این بود که با اولویت دهک‌های کم‌درآمد به ویژه جمعیت تحت پوشش نهادهای حمایتی، سهام عدالت اختصاص یابد. طرح در کمیسیون اقتصادی تصویب شده و به صحن علنی مجلس رفته است و اگر در صحن علنی و شورای نگهبان نیز تصویب شود، به زودی همه کسانی که جزو شش دهک کم‌درآمد جامعه هستند و به هر دلیلی از دریافت سهام عدالت محروم مانده‌اند، این سهام را خواهند گرفت.»

خطا در شناسایی افراد

اطلاعات وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نشان می‌دهد، خطا در شناسایی افراد مشمول سهام عدالت باعث شده ۴۵ درصد از افراد دهک دهم جامعه (پردرآمدترین‌ها) مشمول سهام عدالت شوند و در مقابل حدود ۳۰ درصد از کم‌درآمدترین گروه‌های جامعه فاقد سهام عدالت باشند. یعنی ۶ میلیون و ۶۸۰ هزار نفر از کم‌درآمدترین افراد جامعه سهام عدالت ندارند، اما در مقابل ۱۲ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر از پردرآمدترین گروه‌های جامعه سهام عدالت دارند.

 خطا در تخصیص سهام عدالت حتی تا جایی پیش رفته که تعداد افرادی که در دهک دهم سهام عدالت دارند یعنی۳ میلیون و ۸۵۰ هزار نفر بیش از تعداد افرادی است که در دهک یکم یعنی۳ میلیون و ۶۵۰ هزار نفرمشمول سهام عدالت شده‌اند.

گزارشی که وزارت تعاون منتشر کرده نشان می‌دهد ۲۸ درصد از افراد تحت پوشش بهزیستی سهام عدالت ندارند، یعنی حدود یک میلیون نفر. این آمار در خصوص افراد تحت پوشش کمیته امداد بیشتر است. ۲۱ درصد افراد تحت پوشش کمیته امداد یعنی حدود دو میلیون نفر سهام عدالت ندارند.

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: