bazarnews

کد خبر: ۸۳۰۶۴
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۳
نشست خبری کمیسیون تلفیق با حضور الیاس نادران در مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

گروه اقتصاد کلان بازارنیوز: الیاس نادران، رئیس کمیسیون تلفیق بودجه 1400 در ابتدای این نشست با تشریح گزارش علمکرد کمیسیون تلفیق بیان داشت: بخش قابل توجه ای از حوزه درآمدی لایحه بودجه در کمیسیون تلفیق به نتیجه رسیده و به جمع بندی نهایی نزدیک شده ایم و با گزارش عملکرد این کمیسیون، می خواهم  به حاشیه سازی های که در این زمینه صورت گرفته پایان دهم و  ازنظر کارشناسانه کمیسیون  در این زمینه دفاع کنم.

رییس کمیسیون تلفیق خاطر نشان کرد: در حوزه مدیریت اجرایی کشور دچار دوگانگی هستیم ، مسوولان عالی اجرایی دولت درسطح وزرا و معاونین رییس جمهور از ما در خواست می کنند که شما تصمیم شجاعانه ای را در مورد نرخ ارز بگیرید و با نرخ ارز واحد، اجازه دهید که رانت خواری در حوزه اقتصاد ملی از بین برود یا به حداقل برسد و تلاش کنید منافع یکسان سازی نرخ ارز به جیب مردم برود و مردم سفره کوچکی در این چند سال حتی المقدور برای آبرومند زندگی کردن خودشان داشته باشند.

نادران افزود: اگر دولت در این سطح امنیتی مدیران خود را اداره نمی‌کرد آن‌ها نظرات کارشناسی خود درباره رانت نرخ ارز را مطرح نمی‌کردند، برآوردهای اولیه این بود که لایحه بودجه قابل دفاع نیست و در جمع‌های کارشناسانه نمی‌توانستیم از لایحه بودجه تقدیمی دولت دفاع کنیم.

رئیس کمیسیون تلفیق گفت: تعبیر اولیه این بود که لایحه بودجه برای فروپاشی کشور تهیه شده است، اما مجلس تصمیم گرفت که این بیمار لاعلاج را درمان کند و یکی از بهترین کمیسیون‌های تلفیق چند سال گذشته را به منظور بررسی بودجه شکل گرفت.

نماینده تهران بیان داشت: ما از بازوهای کارشناسی مجلس مانند مرکز پژوهش‌ها و دیوان محاسبات و مراکز تصمیم‌گیری خارج از قاعده دولت حداکثر استفاده را می‌بریم و به مردم می‌گوییم که در جلسات خود صمیمانه‌ترین مناسبات و تفاهم را با نمایندگان دولت داریم و آن‌ها می‌توانند از تصمیمات خود دفاع کنند.

نادران بیان کرد: نه در لایحه دولت و نه در مصوبه کمیسیون نرخ ارز برای کشور تعیین نمی‌شود اگر به سال‌های گذشته مراجعه کنیم نرخ ارز بودجه همیشه با نرخ واقعی تفاوت داشته و شکاف قابل توجهی داشته است، قرار بود دلار هزار تومانی تقدیم مردم شود، اما حالا اگر دولت بتواند آن را در ۲۵ هزار تومان ثابت نگه دارد به خود افتخار می‌کند.

وی تاکید کرد: در لایحه بودجه ردیفی وجود دارد که مقابل آن یک ریال نوشته اند و آن نرخ ETS است  که حیات خلوت دولت هاست همان پول‌های زیر فرشی بوده که دولت هر طور بخواهد با منت بر سر مردم آن را هرکجا صلاح بداند خرج می‌کند.

رئیس کمیسیون تلفیق مجلس گفت: قرار بود بودجه با ارز ۲۳ هزار تومان بسته شود، ناگهان با دلار ۱۱ هزار تومانی بسته شد که این تغییر رویکرد کارشناسی نبود، بلکه کاملاً سیاسی است چراکه وقتی آقای زنگنه در کمیسیون تلفیق به حضور یافت گفت که ما برای صادرات دو و سه دهم بشکه نفت در روز نیاز داریم که حاکمیت مسئله تحریم را حل کند.

وی گفت: ما تلاش کردیم که رانت‌های نفتی ایجاد شده در کشور به جای آنکه در اختیار عده‌ای قرار گیرد در اختیار همه مردم قرار گیرد، بنابراین اگر قرار است رانت نفتی باشد باید به مردم تخصیص پیدا کند چرا که خط قرمز ما منافع مردم، امنیت کشور، معیشت و حمایت از تولید و اشتغال است.

نادران تاکید کرد: هرکسی درباره مسائل ملی، حمایت از مردم و بهبود وضعیت یارانه‌ها به مجلس پیششنهادی دهد ما آن را اجابت می‌کنیم ما در بحث دارو، مصارف مردم، نحوه توزیع کالاهای اساسی و یارانه‌ها حتماً از ایده مجلس رونمایی خواهیم کرد.

رئیس کمیسیون تلفیق  بودجه بیان داشت: ما بدون اتکا به نفت و وعده‌های توهم آمیز درباره بودجه تصمیم می‌گیریم، وقتی بودجه توسط دولت تقدیم شد قرار بود که سهم صندوق توسعه ملی از محل فروش نفت باشد، درحالی که بر اساس برنامه ششم توسعه این رقم باید ۳۸درصد باشد و با نامه رهبر  انقلاب محاسبات دولت به هم ریخت.

نادران گفت: دولت به صورت شفاهی اقرار کرد که از قبال تجدید محاسبات ۹۳ هزار میلیارد تومان کسری خواهیم داشت و ما تا از دولت چگونگی نحوه جبران این رقم را نگرفتیم کلیات لایحه بودجه را تصویب نکردیم.

رییس کمیسون تلفیق با بیان اینکه اعداد در بودجه برای ما مقدس نیستند گفت:آشفته بازاری که امروز در اقتصاد ملی ما ناشی از عدم طی  مسیر طبیعی  لایحه بودجه در مجلس و تصویب آن در جلسه علنی شاهد هستیم بنا نبود در  لایحه بودجه ۱۴۰۰ این اتفاق بیفتند بنابر این علیرغم ایرادات اساسی  با رویکردهای  لایجه دولت در توزیع اعتبارات تلاش را بر این گذاشتیم که با اصلاحات ساختاری بودجه، بودجه ای را به صحن مجلس ببریم که مایه عزت برای کل کشور باشد.

نادران گفت: در لایحه برای کاهش وابستگی به نفت و افزایش در آمدهای مختلفی که باید با اتکا بر بخش هزینه های باشد اقدام کردیم.

وی گفت:صد و ۹۹ هزار میلیارد تومان که دولت برای برداشت از منابعی نفتی در نظر گرفته است بخش کوچکی از کل برداشت از منابع نفتی است که در بودجه پیس بینی شده است. مطابق نرخی که خود دولت در محاسبات انجام داده دولت بنا داشت با توجه به اختیارات حداقل سیصد و ۹۴هزار میلیارد تومان از ارزهای نفتی را مصرف کند و ما این  را به دویست ۶۱ هزارمیلیارد تومان کاهش دادیم بنابراین نباید در این تعاملات  دچار خطای تحلیل شویم.

نماینده تهران افزود:صد و ۹۹ هزار میلیارد تومان  در لایحه بودجه پیش بینی کردند و مقدار هفتاد هزار میلیارد تومان برای پوشش انتشار اوراق سلف نفتی در نظر گرفتند که با توجه به سهم ۵/۴۸ درصدی دولت از منابع نفتی مستلزم کسب حداقل ۱۵۰ هزار میلیارد تومان فروش بشکه نفت بود و این یعنی دو سال  فروش نفت کشور هم بابت استقراض از نفت در بودجه ۱۴۰۰ هزینه می شد این یعنی زمین  سوخته تحویل دولت بعدی دادن ما این انحرافات را اصلاح کردیم.

وی گفت: بخش اعظم افزایش سقف بودجه منابع ناشی از شفاف سازی ارقام پنهانی است که در بودجه وجود داشت و اختیاراتی است که مسوولان اجرای می خواستند بنابر مصالحی خودشان تشخیص دهند و  عمل کنند ما این مصلحت اندیشی را به کل نمایندگان و نظام قانون گذاری کشور برگرداندیم.

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: