bazarnews

کد خبر: ۸۳۱۵۲
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۰
رییس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: مواد غذایی در هر گروه غذایی، دارای ارزش غذایی یکسان هستند و می‌توان از یکی به جای دیگری استفاده کرد به عنوان مثال می‌توان از ماست به جای شیر و از حبوبات و تخم مرغ به جای گوشت استفاده کرد.

به گزارش بازارنیوز به نقل از ایرنا، آرزو کاوه‌ئی به بیان توصیه های تغذیه ای لازم برای پیشگیری از بیماری کووید ۱۹ پرداخت و اظهار داشت: در برنامه غذایی روزانه ۲ اصل تعادل و تنوع باید توسط افراد رعایت شود.


وی افزود: تعادل به معنی مصرف مقادیر کافی از مواد مورد نیاز برای حفظ سلامت بدن است و تنوع یعنی مصرف انواع مختلف مواد غذایی که در ۶ گروه اصلی غذایی شامل نان و غلات، سبزی ها، میوه ها، شیر و فرآورده‌های آن، گوشت و تخم مرغ و حبوبات و مغز دانه ها قرار دارند.


رییس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان اضافه کرد: مواد غذایی در هر گروه غذایی، دارای ارزش غذایی یکسان هستند و می توان از یکی به جای دیگری استفاده کرد به عنوان مثال می توان از ماست به جای شیر و از حبوبات و تخم مرغ به جای گوشت استفاده کرد.


کاوه ئی ادامه داد: به منظور افزایش سطح ایمنی بدن روزانه از منابع غذایی ویتامین C شامل انواع میوه ها و سبزی ها از جمله سبزی های برگ سبز مانند سبزی خوردن، انواع کلم، گل کلم، گوجه فرنگی، جوانه های گندم، ماش و شبدر، انواع مرکبات شامل لیموترش، لیموشیرین، پرتقال، نارنگی و نارنج ، کیوی و دیگر میوه‌ها و سبزی‌ها استفاده شود.


وی گفت: با توجه به نقش ویتامین های E و A در تقویت سیستم ایمنی بدن باید روزانه از منابع غذایی ویتامین A از جمله منابع گیاهی شامل انواع سبزی ها و میوه های زرد و نارنجی مانند هویج، کدو حلوایی، موز و انواع مرکبات و منابع حیوانی شامل زرده تخم مرغ، شیر و لبنیات و منابع غذایی ویتامین E از جمله روغن های مایع مانند کانولا، گُلرنگ، آفتابگردان و ذُرت استفاده شود.


رییس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان تاکید کرد: باید از خوردن غذاهای چرب و شور مانند انواع تنقلات شور، انواع کنسروها و شورها و انواع سوسیس و کالباس به دلیل تحریک سیستم ایمنی بدن خودداری کرد.


کاوه ئی افزود: روزانه می توان با مصرف منابع غذایی دارای ویتامین D شامل ماهی‌های چرب، لبنیات و زرده تخم مرغ به افزایش سطح ایمنی بدن کمک کرد.
وی اضافه کرد: برای تقویت سیستم ایمنی بدن روزانه از منابع غذایی حاوی آهن و روی که در گوشت قرمز، مرغ و ماهی، تخم مرغ، انواع سبزی ها، حبوبات، میوه های تازه و خشک شده و غلات کامل وجود دارد استفاده شود.


رییس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان ادامه داد: مصرف منابع غذایی ویتامین های گروه B مانند انواع سبزی ها برگ سبز و میوه ها، شیر و لبنیات، انواع گوشت ها، زرده تخم مرغ، غلات سبوس دار، حبوبات مانند نخود، انواع لوبیا، عدس، باقلا، لپه و ماش و مغزها ( پسته، گردو، بادام و فندق) به صورت روزانه در دستور کار باشد.


کاوه ئی اظهار داشت: مصرف ۶ تا هشت لیوان آب آشامیدنی سالم یا سایر مایعات به صورت روزانه توصیه می شود همچنین نوشیدن مایعات به اندازه کافی و فراوان به حفظ ایمنی بدن کمک می‌کند.
وی گفت: خانه نشینی اجباری این روزهای کرونایی و متعاقب آن کاهش فعالیت بدنی سبب افزایش مصرف تنقلات، فست فودها، مواد غذائی پُرچرب و شور شده و همه این گزینه ها در کنار چاقی و اضافه وزن می تواند افراد را مستعد ابتلا به بیماری های مزمن همچون دیابت، پرفشاری خون و بیماری های قلبی کند.


رییس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان افزود: بنابراین، در این دوران باید بیشتر مراقب رژیم غذایی خود بوده و با مصرف موادغذائی مناسب، سیستم ایمنی را تقویت کرد تا دوران همه گیری کرونا را با سلامتی پشت سر بگذاریم.


کاوه ئی تاکید کرد: افراد مبتلا به بیماری های غیرواگیر از جمله بیمارهای قلبی عروقی، کبدی، پرفشاری خون، دیابت، آسم و مشکلات تنفسی، بیماران سرطانی و مبتلایان به اضافه وزن و چاقی، بیش از دیگران در معرض ابتلا به کرونا هستند.


وی گفت: یازدهمین بسیج ملی تغذیه از نیمه دی امسال تا سی ام این ماه با شعار «تغذیه سالم برای پیشگیری از کرونا» با همکاری دانشگاه های علوم پزشکی برگزار شده تا با اطلاع رسانی صحیح، دانش تغذیه ای مردم و سلامت جامعه را افزایش داد.



برچسب ها: کرونا ، مواد غذایی ، تغذیه
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: