bazarnews

کد خبر: ۸۳۳۴۳
تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۲
بازرسی وزارت اقتصاد به ابهامات پرونده‌های جدید گمرکی از جمله ترخیص ذرت و خروج کالای تجاری با پته ورود کرده است.

چندی قبل  ابهامات 4 پرونده باز گمرکی در خصوص ترخیص بدون مجوز ذرت دامی، ترخیص لیفت‌تراک، ترخیص با پته لنز چشمی و...  منتشر شد که در ادامه منجر به تکذیب مباحث معاون فنی گمرک ایران از سوی یک مدیر کل گمرک اجرایی گردید. اما این پایان کار نبود و حالا خبر رسیده بازرسی وزارت اقتصاد به این پرونده ها ورود کرده است.

اولین موضوع بحث ترخیص لیفتراک بود، بر این اساس با درخواست و نامه کتبی یکی از مدیران گمرک،  لیفت‌تراکها ادامه مسیر به‌مقصد گمرک مربوطه می‌دهند و در آن گمرک ترخیص می‌شود یا در اختیار شرکت قرار می‌گیرند.
با رسانه‌ای شدن موضوع گمرک بندرعباس از ترانزیت محموله دیگر جلوگیری می‌کند در ادامه نیز گمرک البرز کلیت موضوع را رد میکند.

موضوع دوم بحث ترخیص ذرتها بود که با اعلام وزارت جهاد کشاورزی مشخص شد مقادیر زیادی نهاده دامی بدون داشتن مجوز عرضه در بازارگاه با نرخ مصوب از گمرک پیام ترخیص شده است. در این زمینه هنوز  مشخص نشده که آیا در این زمینه گزارش وقوع جرم قاچاق از سوی گمرک ایران تنظیم و به مراجع قضایی اعلام شده است. سوال جدیدی که در اینجا وجود دارد این است که ترانزیت ذرتها از گمرکات مهم مرزی با چه عنوانی به گمرکی در مرکز کشور ترانزیت شده و آیا مجوزهای لازم برای این اقدام وجود داشته است یا خیر؟

ابهام سوم مربوط به بخشنامه رسمی گمرک بود که نشان می‌داد مقادیر زیادی کالای تجاری بدون ثبت سفارش از گمرکات کشور از جمله گمرک فرودگاه امام خمینی(ره)  و... ترخیص شده است، موضوعی که سال قبل، معاون فنی گمرک ایران را به‌همراه تعدادی از مسئولین سازمانهای مرتبط، به گمرک فرودگاه امام خمینی(ره) کشاند و نهایتاً با مداخله گمرک ایران و اخذ مصوبه از کمیسیون ماده 1 وزارت صمت، این غائله فیصله یافت.  

پرونده چهارم نیز همین بحث ترخیص کالای تجاری با پته بود. بر این اساس  اخیراً یک گمرک اجرایی در اقدامی تعجب‌برانگیز نسبت به ترخیص محموله لنز چشمی و عدسی عینک با استفاده از پته و بدون ثبت سفارش اقدام نموده و کالای دارای ارزش  میلیاردی را بدون اخذ مجوزهای لازم ترخیص کرده است. هرچند گمرک مربوطه این موضوع را نیز تکذیب کرده بود اما در نهایت موضوع توسط وزارت اقتصاد  بهعنوان یک مرجع بالادستی و بعد از انتشار در خبرگزاری تسنیم‌ در دستور کار قرار گرفت.

حالا از بازرسی وزارت اقتصاد خبر رسیده است این این پرونده ها به صورت ویژه  پیگیری شده و جلسات مهمی نیز در این خصوص برگزار گردیده است.

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: