bazarnews

کد خبر: ۸۳۴۴۴
تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۰
روند تخلیه حباب خودرو بعد از دوماه پیاپی کاهش قیمت فروش خودروهای احتکارشده، متوقف شد.

بررسی ها درباره علت این رخداد آن هم در عصر ریزش بازارهای موازی نشان می دهد خودرو در مسیر بازگشت از قیمت های حبابی اکنون به «هسته سخت» برخورد کرده است. طی ماه های آبان و آذر، بازار خودرو با اثرپذیری از «کاهش ریسک غیراقتصادی» و «افزایش زمزمه های حذف قیمت دستوری»، برای محتکران و سفته بازها ناامن شد.
این دو گروه تا مهر ماه با موج سواری روی «انتظارات تورمی» و «بازار دو نرخی» با همه توان خود به شارژ حباب قیمت دست زدند. با این حال سطح فعلی قیمت به خصوص در خودروهای خارجی بعضا تا ۵۰ درصد بالاتر از قیمت واقعی است. قیمت های نجومی نتیجه «اثر ذهنی تعرفه واردات خودرو» است. از آنجا که جهش های دو سال گذشته نرخ ارز اثر مستقیم بر صعود قیمت خودروهای خارجی داشته، در شرایط فعلی، حذف تعرفه واردات به «عبور تورم خودرو از هسته سخت» منجر می شود که به معنای شروع دوباره تخلیه حباب این بار با شتاب بیشتر از دو ماه قبل خواهد بود.
منحنی قیمت خودرو از اواسط آبان سیری نزولی به خود گرفته و حالا این دولت است که می تواند به واسطه بازی با ابزار تعرفه، زمینه کاهش هرچه بیشتر قیمت را فراهم و گام سوم را برای تخلیه حباب بازار بردارد.
اواسط پاییز امسال و در پی کاهش ریسک غیراقتصادی (ناشی از پایین آمدن انتظارات تورمی و افت نرخ ارز)، حباب بازار خودرو در مسیر تخلیه قرار گرفت. از مدت ها قبل تر و در پی نقض توافق هسته ای و برجام از سوی دولت آمریکا و بازگشت تحریم ها علیه ایران، تورم انتظاری شهروندان صعودی شد و نرخ ارز نیز اوج گرفت تا بازارها به خصوص «خودرو»هم چند انفجار قیمت را تجربه کنند.

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: