bazarnews

کد خبر: ۸۳۵۲۳
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۹۹ - ۰۱:۰۰
یک کارشناس حوزه نفت و انرژی گفت:با صادرات گاز می توانستیم کشور های همسایه را به خودمان وابسته کنیم اما بازار های منطقه را از دست دادیم.

هدایت اله خادمی عضو کمیسیون انرژی مجلس دهم و کارشناس حوزه نفت و انرژی در گفت و گو با خبرنگار ، درباره تحلیل عملکرد دولت در حفظ و توسعه بازار گاز در منطقه گفت: ما بازار گاز منطقه را از دست داده ایم و وقتی هم که درباره این مسائل صحبت می کنیم، وزارت نفت از منتقدان شکایت می کند.
وی بیان کرد: گاز تقریبا در تمام دنیار بازار دارد به دلیل اینکه انرژی پاکی است؛ از طرف دیگر معمولا قرارداد های گازی که بین کشور های تولیدکننده و خریدار منعقد می شود قرارداد های طولانی مدت و ۳۰ تا ۴۰ ساله است؛ زیرا صادرات گاز توسط خط لوله اتفاق می افتد و دیگر قابل تغییر نیست، به نوعی مشتری دائم گاز در بازار وجود دارد.
خادمی گفت:خریدار های گاز وابستگی شدیدی به کشور صادرکننده دارند؛ به عنوان نمونه در بحث صادرات گاز روسیه به اروپا؛ نمی گویم که اروپا تحت نفوذ روسیه است، اما به هر حال اروپا نمی تواند علیه روسیه موضع بگیرد چرا که هر بار که بخواهد کاری انجام دهد، روسیه می تواند اروپا را تهدید به قطع گاز کند؛ بنابراین، نمی توانند به سمت تحریم روسیه بروند.
وی افزود: مهمترین قرارداد هایی که ما می توانستیم داشته باشیم، قرارداد های گازی توسط پارت لاین (خط فرعی) و خط لوله بود که متاسفانه این اتفاق نیفتاد. قرار بود خط لوله صلح را با پاکستان داشته باشیم، یعنی بحث فروش گاز به پاکستان مطرح شد، بعد از پاکستان به هند و بعد از آن نیز در نهایت مطمئن بودیم که گاز ایران به چین می رود.

برچسب ها: لوله ، صادرات گاز ، عراق ، ایران
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: