bazarnews

کد خبر: ۸۳۶۹۳
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۹ - ۱۹:۰۰
وزیر امور خارجه با بیان این که بازگشت آمریکا به برجام بدون برداشتن تحریم ها فقط به نفع آمریکاست، گفت:حضور آمریکا در برجام تنها در صورتی مفید است که مزایای اقتصادی برای ایران داشته باشد.

«محمد جواد ظریف» درباره پرونده «حرف قطعی» موضع جمهوری اسلامی در زمینه تحریم ها و برجام با دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله العظمی خامنه ای گفت وگو کرد.
رهبر انقلاب در سخنرانی تلویزیونی ۱۹ دی درباره گمانه زنی ها و مباحث جاری در فضای سیاسی کشور پیرامون رفتار جمهوری اسلامی در قبال برجام و وظایف آمریکا در این خصوص، گفتند «ما هیچ اصراری نداریم، هیچ عجله ای نداریم که آمریکا به برجام برگردد؛ اصلاً مساله ما این نیست که آمریکا به برجام برگردد یا برنگردد. آنچه مطالبه منطقی ما و مطالبه عقلانی ما است، رفع تحریم ها است؛ این حقّ غصب شده ملّت ایران است.» این جملات مواضعی بود که رهبر انقلاب آن را به عنوان «سخن پایانی و قطعی» جمهوری اسلامی اعلام کردند.
یکی از موضوعاتی که رهبر انقلاب در سخنرانی تلویزیونی شان در سالروز قیام ۱۹ دی مطرح کردند، بحث توقف تحریم ها علیه ملت ایران بود. به عنوان سؤال اوّل، چرا غربی ها و مشخصا دولت آمریکا موظف اند همه تحریم ها علیه ملت ایران را بردارند؟ و چرا برچیده شدن تحریم ها بر بازگشت آمریکا به برجام اولویت دارد؟
ظریف: آمریکایی ها بعد از اینکه از برجام خارج شدند هم تحریم های گذشته را برگرداندند و هم اینکه با عناوین جدید تحریم ها را دشوارتر کردند. لذا صرف بازگشت آمریکا به برجام در شرایط کنونی کفایت نمی کند. به خاطر اینکه برجام در شرایطی مذاکره شد که نوع دیگری از تحریم ها علیه ایران مطرح بود و رفع آن تحریم ها در داخل برجام تشریح شد؛ یعنی هدف برجام هم این بود که آن تحریم ها را بردارد.

برچسب ها: برجام ، آمریکا ، تحریم
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: