bazarnews

کد خبر: ۸۳۸۸۴
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۳
سرپرست امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: امسال سه میلیون و۵۰۰ هزار پایه نهال گل رز در چهار نهالستان استان تولید شده است.

اکبر محمدی اظهار داشت: این میزان پایه نهال گل رز برای افزایش تولید گل رز در کهگیلویه و بویراحمد و استان های مجاور تولید شده است.

وی با اشاره به اینکه پایه نهال گل رز تا سال گذشته از کشورهای مختلف اروپایی وارد می شد، اضافه کرد: تولید این محصول افزون بر خودکفایی گامی در صرفه جویی ارزی محسوب می شود.

«با بومی سازی تولید پایه نهال گل رز در کشور مشکلات ثبت سفارش، احتمال ورود آفات و بیماری ها با واردات به کشور و مشکلات و زمان لازم برای دریافت سفارشات پایه های گل پیوندی وارداتی در ایران برطرف شده است.»

سرپرست امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: استان با تولید سالیانه ۲۱ میلیون شاخه گل رز یکی از قطب های تولید این محصول در کشور محسوب می شود.

وی گفت: دلسیوتنا، فیستا، آوالانچ، ردوان، تابسان، اورانجیوس، آنجلینا و سامورایی از مهمترین ارقام گل رز تولید شده در این استان است.

محمدی همچنین از تولید ۵۰۰ هزار اصله نهال شامل انواع مرکبات، انجیر،انگور،گردو و میوه های هسته دار در کهگیلویه و بویراحمد خبر داد. این تعداد نهال در ۶ نهالستان استان تولید شده است.

سرپرست امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد ابراز داشت: نهال های تولید شده از سوی تولیدکنندگان به فروش می رسد. هم اکنون ۱۰ نهالستان تولید کننده نهال های درختی و گل رز در کهگیلویه و بویراحمد فعالیت دارند.

وی ادامه داد: سه نهالستان در باشت، ۲ نهالستان در گچساران،۲ نهالستان در بویراحمد و یک نهالستان نیز در شهرستان چرام فعالیت می کند.

سرپرست امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد با یادآوری اینکه بهره برداران حوزه گل و میوه باید از نهال های برچسب دار استفاده می کنند ،گفت: بهره برداران تا رسیدن نخستین محصولات برچسب ها را از نهال ها جدا نکنند.

وی عنوان کرد: سالیانه ۲۷۰ تا ۲۸۰ هزار تن انواع میوه شامل، سیب، مرکبات، میوه‌های تابستانه و سایر میوه‌ها در باغستان‌های کهگیلویه و بویراحمد تولید شود.

کهگیلویه و بویراحمد ۲۷۰ هزار هکتار زمین کشاورزی دارد که ۸۰ هزار هکتار آن آبی است.
این استان با یک درصد از مساحت خاک ایران هشت درصد منابع آبی کشور را در اختیار دارد.

سالیانه ۹۱۰ هزار تن محصول کشاورزی در استان تولید و روانه بازارهای مصرف می‌شود.

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: