bazarnews

کد خبر: ۸۳۹۰۵
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۱
رییس مجلس شورای اسلامی در جمع فعالان کارگری از دو تصمیم مهم برای حمایت ویژه از بخش تولید خبرداد: جریمه‌های تامین اجتماعی تمامی بنگاه‌ها که نیروی کار خود را از بهمن ماه سال گذشته تعدیل نکرده یا به همان سطح برگرداننده‌اند، بخشیده می شود.

 گروه کار و تعاون بازارنیوز: محمدباقر قالیباف بعدازظهر دیروز (چهارشنبه، ۲۴ دی ماه) در نشست هم اندیشی فعالان حوزه کارگری با رییس مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه مردم از هر قشر، صنف، قم و دینی در سایه نظام جمهوری اسلامی باید احساس کنند مجلس محلی برای پیگیری امورات آنها است، اظهار داشت: رابطه بین مردم و مجلس باید به صورت مستقیم برقرار باشد، طی چند ماه گذشته پس از تشکیل ساختار اداری مجلس فعالیت خود را آغاز کردیم و سعی شده مجلس را به قابلیتی برسانیم که اقشار مختلف مردم و نخبگان با استفاده از سیستم‌های IT به صورت مرتب با بخش‌های مجلس ارتباط داشته باشند.

وی با بیان اینکه رییس فراکسیون کارگری مجلس باید ارتباط بین مجلس و کارگران را به صورت مرتب برقرار کند اظهارکرد: این نشست‌ها باید در قالب جلسات دوره‌ای ادامه داشته باشد و در فراکسیون کارگری باید به صورت منسجم مشکلات کارگران را بررسی و پیگیری کنیم تا شاهد از بین رفتن آنها باشیم.

قالیباف درباره روابط بین کارگر و کارفرما با بیان اینکه با موضوعات کارگری ناآشنا نیستم گفت: کارگران در بخش‌های مختلف باید مورد توجه قرار بگیرند و برای رفع تبعیض بین صندوق‌های بازنشستگی کشوری، لشگری و تأمین اجتماعی باید تدبیری اندیشیده شود.

رییس قوه مقننه با بیان اینکه بزرگترین چالش ما اقتصاد است و در اقتصاد اصل مهمی به نام تولید وجود دارد اظهار کرد: نیروی کار محور و استوانه تولید است و تا زمانی که با نیروی کار به درستی رفتار نشود شاهد تحول اقتصادی نخواهیم بود.

وی کرد: برای حمایت از بخش کارگری باید سیاست‌های جبرانی کوتاه مدت، اصلاح ساختارها در حوزه کارگری و ارتباط دائمی و منظم در نظر گرفته شود.

رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به معضلات امروز کشور با بیان اینکه شاید برآورد اول این باشد که در امکانات، پول و سرمایه کمی وجود دارد اما اینگونه نیست، تصریح کرد: اگر مشکل کشور کمبود پول است، نباید در سالیان گذشته که به عنوان نمونه ۱۱۰ میلیارد دلار در سال درامد داشتیم شاهد کمبود، تورم و کسری بودجه می‌بودیم.

مشکل و معضل اصلی سو مدیریت است نه کمبود پول

وی اضافه کرد: اکنون سالی را تجربه می‌کنیم که ۲۰ میلیارد دلار درآمد داریم و طبیعتاً همچنان مشکلاتی همچون کسری بودجه و تورم وجود دارد پس مشکل و معضل اصلی سو مدیریت است نه کمبود پول.

وی با اشاره به اینکه سند بودجه وضعیت مالی دولت و زندگی مردم را تعیین تکلیف می‌کند، افزود: متأسفانه لایحه بودجه شفاف نیست و میزان کسری آن مشخص نشده است، اگر در اداره کشور که سیاست مالی وجود دارد فشار بر سیاست پولی اعمال شود دولت دست در جیب مردم می‌کند و روزانه شاهد افزایش قیمت محصولات می‌شویم.

رییس قوه مقننه تصریح کرد: به جز سوءمدیریت، نظام دیوان سالاری که مانند اسب سرکش کنترلی بر روی آن نیست، عوامل اصلی مشکلات امروز کشور است.

وی با بیان اینکه سوءمدیریت آسیب بیشتری نسبت به تحریم‌ها به کشور و زندگی مردم وارد می‌کند، گفت: درآمد نفتی نباید صرف هزینه‌های جاری که تورم زا است، شوند بلکه باید توجه به تولید، توجه به کارگر، سرمایه گذار و بنگاه اقتصادی در اولویت باشد.

قالیباف با بیان اینکه متأسفانه اکنون ۸۰ درصد اقتصاد کشور در اختیار دولت قرار دارد افزود: اگر در راستای رسیدن به اقتصاد مردمی تلاش نکنیم نمی‌توانیم به اقتصاد مقاومتی برسیم.

رییس قوه مقننه گفت: در مصوبه کمیسیون تلفیق بودجه جریمه‌های تأمین اجتماعی تمامی بنگاه‌ها که نیروی کار خود را از بهمن ماه سال گذشته تعدیل نکرده یا به همان سطح برگردانند، بخشوده شده و در شورای عالی هماهنگی اقتصادی هم مصوب شد یکسال مهلت پرداخت تسهیلات واحدهای تولیدی به شرط حفظ اشتغال، تمدید شود که این تصمیمات به حفظ اشتغال و بکارگیری نیروی کار کمک می‌کند.

وی با اشاره به اینکه موضوعات مسکن، سلامت و درمان کارگران باید همواره مورد توجه قرار بگیرد، افزود: توجه به رفع مشکلات حوزه مسکن به کاهش تورم و افزایش اشتغال هم کمک می‌کند، همچنین کاهش هزینه مسکن و برداشته شدن بار آن از دوش کارگران به تأمین سایر هزینه‌های زندگی و معیشت آنها نیز کمک شایانی می‌کند و لذا باید مسکن و درمان این قشر، حمایت شده و پوشش داده شود.

رییس مجلس شورای اسلامی در پایان با انتقاد از شیوه تعیین حقوق و دستمزد کارگران در روزهای پایانی سال که در نهایت دردی هم از آنها دوا نمی‌کند، گفت: چرا باید این جلسات و این تصمیم گیری ها به پایان سال موکول شود؟ بخشی از حل مشکل دستمزد به رفع مسائل و مشکلات کلان اقتصادی کشور مربوط است و بخشی دیگر را هم می‌توان از زمان قبل تر برنامه ریزی کرد و درباره آن به تصمیم رسید.

برچسب ها: مجلس ، تولید ، قالیباف
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: