bazarnews

کد خبر: ۸۴۰۱۸
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۹ - ۱۷:۴۰
علی شریعتی مقدم گفت: پیش بینی توسعه کشت زعفران به میزان توسعه مصرف، افزایش اقتصاد صادراتی زعفران ایران، رشد سرانه مصرف این محصول و… از جمله اهداف کمّی در برنامه‌های تدوین شده است.
علی شریعتی مقدم رئیس کمیسیون کشاورزی و آب اتاق بازرگانی خراسان رضوی در وبینار تخصصی با موضوع فرصت‌های سرمایه گذاری و تجاری در زمینه پسته و زعفران در یونان گفت: ارزش بازار جهانی زعفران ۸ میلیارد دلار برآورد می‌شود و در حال حاضر بیش از ۳۰ کشور به کشت این محصول روی آورده‌اند، اما ایران به عنوان تولیدکننده ۹۰ درصد «زعفران» جهان، باید بیشترین سهم را نیز از این بازار ارزشمند کسب کند. استراتژی‌های آتی ما به تعیین این سهم و جایگاه منجر خواهد شد.

او افزود: ایران و یونان در زمره کهن‌ترین تمدن‌های شناخته جهان هستند و این مسئله می‌تواند بستری برای تعامل تجاری بهتر میان دو کشور باشد. یونان در برخی از حوزه‌های کشاورزی از جمله زعفران پیشرفت‌های خوبی داشته است و اگر چه تولید زعفران در این کشور کم است، اما فعالیت در این حوزه بسیار منسجم صورت می‌گیرد.

رئیس کمیسیون کشاورزی و آب اتاق بازرگانی خراسان رضوی ادامه داد: بررسی‌ها نشان می‌دهد که یونان در حوزه شبکه سازی محصول زعفران تحولاتی ایجاد کرده است. این مدل، یک مجموعه تعاونی زعفران را به صورت منسجم تولید، جمع آوری، بسته بندی و عرضه می‌کند. این کشور قطعا تجارب ارزشمندی در عرصه شبکه‌سازی و ایجاد زنجیره ارزش دارد که ایران می‌تواند از آن بهره لازم را بگیرد.

شریعتی مقدم با اشاره به اینکه ایران کشاورزی خرده مالکی دارد و این رویه، سیاستگذاری‌های در تولید تا عرضه تمامی محصولات کشاورزی اعم از زعفران، پسته، گیاهان دارویی و … را متاثر از خود می‌سازد، بیان کرد: به هر رو شاهدیم کشوری مانند یونان در حوزه‌های مختلف از جمله بازاریابی، برندینگ، بسته بندی و سوغات گردشگری از ظرفیت‌های بسیار خوبی برخوردار است که هر کدام از این محور‌ها می‌تواند زمینه‌ای برای تعاملات بیشتر و بهتر را رقم بزند.

او تصریح کرد: کشور ما سرمایه گذاری اولیه در محصول زعفران ایران را انجام داده به طوری که بستر ۱۴۰ هزار هکتار کشت زعفران با زیرساخت‌های بسته بندی در کشور ما مهیا است. این ظرفیت ارزشمند، می‌تواند نقطه تلاقی همکاری‌های دو کشور، به ویژه در بحث سرمایه گذاری باشد.

رئیس کمیسیون کشاورزی و آب اتاق بازرگانی خراسان رضوی تاکید کرد: یونان عضو تمام پروتکل‌های بین المللی است و فروش محصول زعفران از یونان به فرانسه، آلمان و … مانند فروش استانی است، لذا هیچ گونه دغدغه‌ای به لحاظ انتقال پول و … ندارند، اما متاسفانه ایران با چنین دغدغه‌هایی دست به گریبان است؛ بنابراین کشور یونان می‌تواند در حوزه توسعه تجاری به ما کمک کند.

شریعتی مقدم اظهار کرد: پایدارسازی و توسعه تولید زعفران در ایران، جهش اقتصاد زعفران از طریق ایجاد زنجیره‌های ارزش، افزایش سرانه مصرف زعفران در ایران و جهان از مهم‌ترین اقدامات علمی جامع برای اعتلای این محصول استراتژیک کشورمان است.

او افزود: پیش بینی توسعه کشت زعفران به میزان توسعه مصرف، افزایش اقتصاد صادراتی زعفران ایران، رشد سرانه مصرف این محصول و… از جمله اهداف کمّی در برنامه‌های تدوین شده است.

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: